kæreste

hej jeg er en dreng på 14 år
jeg har et problem ang min kæreste
hun er tit irri på mig og sur også selv om at jeg ikke har gjordt noget vi har været sammen i over 1 år og jeg elsker hinde stadivæk meget men hun pårvirker også mit humør og hun er ikke så sød over for mig når hun er sur
hun har det også svært der hjemme og bare generalt med familie venner skole osv hun bliver ved med at træke mig ned og jeg begynder at føle miger mere og mere dårlig til mode
jeg elsker hinde jo stadivæk så jeg ved ikke om jeg skal blive sammen med hinde eller om jeg skal give hinde en chance til
hvis jeg skal slå op hvordan skal jeg så gøre det?
det fylder meget i mig og har gjordt det længe og snart har jeg bare fået nok jeg tænker jeg vil snakke med hine om det idag hvad det for mig til at føle men ikke at jeg vil slå op det vil jeg ikke sige noget om før jeg ved om det er det rigtig
hvad syndes i?
tak på forhånd

Dreng, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 14 år

Tusind tak for dit brev. Hvor er det godt, du skriver ind og fortæller om dit problem med din kæreste. Jeg håber, jeg kan komme med nogle idéer til, hvad du kan gøre.

Jeg kan virkelig godt forstå, det fylder meget i dig, og at det påvirker dit humør, når hun ikke er sød overfor dig og sur. Det kan være svært at vide, hvad man skal gøre i sådan en situation, for du er jo samtidig rigtig glad for din kæreste og elsker hende.

Måske kunne du starte med at spørge dig selv om, hvor ofte du er glad i jeres forhold og hvor ofte du føler, du har fået nok. Nogle gange kan man komme til at fokusere på udelukkende det gode eller det dårlige i en person fordi man vil forholdet så meget.

Du kan også prøve at kigge på det lidt udefra. Begynd at lægge mærke til hvor ofte hun giver dig glæde i din hverdag, og hvor ofte hun er irriteret og sur. Det kan måske give dig lidt perspektiv på tingene og hjælpe dig med at få et overblik over, om det giver mening, at I fortsat er sammen.

Samtidig synes jeg, det er en rigtig god idé at tale med din kæreste omkring det. Som du også selv foreslår. Spørg ind til hende og hvorfor hun ofte er irriteret på dig. Vær’ ærlig og fortæl hende, hvordan det trækker dig med ned, når hun er sur og ikke er sød overfor dig. Fortæl også gerne hvad du savner fra hende, som du måske oplevede mere af dengang, I fandt sammen.

Hvis du kommer frem til, at du ikke længere vil komme sammen med hende, så synes jeg også, du skal gøre det på et tidspunkt, hvor I har tid sammen til at få det snakket igennem. I har været sammen længe, og derfor kan det også være rigtig svært at være den, der skal ende forholdet. Måske især fordi du ved, at hun har det svært med både med sin familie og sine venner.

Men på den anden side så har hun måske også forberedt sig lidt, hvis I har haft nogle snakke inden, hvor du åbner op for, hvordan det er svært for dig at være i forholdet.

Det vigtigste er også, at du skal tænke på dig selv og gøre, hvad der er det rigtige for dig. Slår du op med hende, vil du måske stadig opleve at blive ked af det, og sikkert også komme til at savne alt det gode, I havde sammen. Men du skal vide; det er altid okay at slå op, også selvom den anden person bliver ked af det.

Jeg synes faktisk, det virker som om, du behandler din kæreste med stor respekt. Du bekymrer dig for hendes følelser og ønsker ikke at slå op, hvis det ikke er den helt rette beslutning. Det er så godt klaret.

Der er forskellige idéer til at komme igennem kærestesorger, og vi har på BørneTelefonens hjemmeside samlet nogle gode råd til, hvordan man kommer igennem det. Du kan læse mere her

Jeg håber, at du snart får lidt afklaring og mærker efter, hvad der er det rigtige for dig. Du er altid velkommen til at kontakte os igen, hvis du har brug for en, der lytter eller råd til, hvordan du kan få det sagt. Du kan ringe på 116 111 eller skrive på vores chat eller SMS. Det er anonymt.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Flere gode råd om Sorgen ved at miste

Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.

Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?

Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.

Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.

Sorg Andre der kan hjælpe dig

Sorglinjen og andre sorgtilbud

Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere

Sorggrupper

Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere

Når far og mor bliver syg

Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.