Brev
jeg kan ikke klarer mit liv mere
hej jeg er en dreng på 12 år jeg har en masse problemer der hjemme og i skolen.
jeg har ikke set min far i 9 måneder fordi han gør mig bange hjemme hos ham han er ikke påvirket af noget alkohol eller stoffer
jeg har været til samtale 4 gange med kommunen og kun en af gangene har min far været med det er meningen at han skal komme til alle møderne men han har altid undskyldninger for ikke at komme så det bliver aldrig bedre jeg ønsker at han ændrer sig lidt men vis han ikke kommer til møderne så sker der ikke noget.
lige nu har jeg det rigtig svært jeg føler mig svigtet af min far og min mor er hele tiden sur på mig og går amok også med skole
min lærer kan ikke lide mig de kalder mig dum og vårlig og dem i min klasse siger nogen gange racistiske ting til mig som wallahwallahsvin og så siger de også at de ikke kan forstå hvad jeg siger det der wallahwallah shit kan vi ikke forstå siger de selvom jeg er født og opvokset i danmark og kan flydende dansk de råber også efter mig wallahwallah svin imens de spærrer døren for klassen så jeg ikke kan komme ud af klassen
de begyndte så også at råbe mig lige i ansigtet så jeg blev vred og råbte tilbage hold jeres fucking kæft en af pigerne begyndte at græde og jeg løb ud af klassen næste dag tog min lærer hårdt fat i min arm og kaldte mig voldelig og fik mig til at græde fordi hun sagde en masse ting til mig
jeg rev min hånd fri og løbede hjem
min lære havde oveni også skrevet til min mor
min mor troede ikke på mig så min mor blev også virkelig vred på mig nu har jeg ikke været i skole siden januar begrund af jeg har lavt selvværd og tror alt jeg gøre er forkert så jeg ligger og græder hver dag og ikke har lyst til at leve
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Dreng på 12 år
Hvor må du føle dig alene lige nu. Og hvor er det derfor godt, at du fik den ide at skrive til BørneTelefonen.
Jeg håber, at mit svar vil vise dig, at du ikke er alene. Her på BørneTelefonen kan og vil vi meget gerne støtte og hjælpe dig.
Jeg får den tanke, at hvis bare din lærer, din mor, din far og alle dine klassekammerater så dit brev her til BørneTelefonen, så ville de virkelig forstå, at du har brug for støtte og omsorg lige nu. Og at de derfor bare slet ikke må skælde dig ud, hive dig hårdt i armen eller kalde dig racistiske ting.
Du skriver, at du føler, at du gør alting forkert. Sådan ser jeg det ikke. Jeg synes faktisk, at det er de voksne, der gør tingene forkert, når de skælder dig ud eller hjælper dig med at få det bedre i skolen.
Lige nu har du ikke været i skole siden januar. Det forstår jeg faktisk godt. Det lyder nemlig til, at det slet ikke er rart for dig at være i skolen. Og når du så samtidig har mange ting at tænke på med din far – så må det være svært at finde energien til at gå i skole.
Jeg tror, det allerbedste for dig lige nu ville være, hvis du kunne få en voksen som støtte. En som du kan tale med om det, der er svært lige nu – både hjemme og i skolen. Og en voksen som kunne hjælpe dig til møderne i kommunen.
Her på BørneTelefonen har vi det, der hedder en bisidder. En bisidder er netop sådan en voksen.
Og hvis du har lyst, vil vi meget gerne give dig sådan en bisidder.
Bisidderen kan gå med dig til dit næste møde på kommunen. Og støtte dig og hjælpe dig med at få sagt de ting, som du synes er vigtige at få talt om.
En bisidder kender rigtig meget til børns rettigheder og kan derfor også fortælle dig om de rettigheder, du har. Du har nemlig ret til at have det godt – både hjemme og i skolen.
Hvis du klikker på linket her, så vil du kunne se små film om vores bisiddere. Du vil også kunne læse mere om, hvordan bisidderne hjælper. Klik her: Bisidder fra BørneTelefonen
Hvis du gerne vil høre mere eller tænker, at en bisidder er noget for dig, så ring til os på 35555559.
En anden ting, du kan overveje, er at vise dit brev til BørneTelefonen og måske også mit svar til din mor og måske også til din lærer. Du beskriver så fint, at du lige nu har svært. Som du skriver i overskriften, så har du svært ved at klare livet. Og når man har det sådan, så har man brug for de voksnes hjælp.
Måske ved din mor ikke helt, hvordan hun bedst hjælper dig. Så må hun meget gerne ringe til os på ForældreTelefonen på 35555557. Vi vil også meget gerne hjælpe hende.
Hvis du bliver usikker på noget, når du læser mit svar eller har flere spørgsmål, så ring 116111 eller skriv endelig til os igen. Du får nok fat på en anden rådgiver end mig, der nu har svaret dig – men så kan du fortælle om dit brev hertil. Fx også hvad dit brevs overskrift er. Så kan den anden rådgiver finde det og læse, hvad jeg allerede har rådet dig til.
Jeg sender dig mange tanker. Og håber, at du indeni ved, at du ikke “gør alting forkert”. Du reagerer bare på den svære situation, du står i.
Og husk så, at du meget gerne må ringe eller skrive til os igen.
Kærlig hilsen til dig fra
BørneTelefonen