Jeg har så mange tanker

Jeg har så mange tanker. Og det er bare svært at holde det hele inde.

Min kæreste og jeg er slået op, efter lidt over 6 måneder. Han fik en depression, den har han stadig. Og det synes jeg bare er svært. For føler ikke at jeg kan snakke med nogen om det, da der ikke er nogen der ved hvordan jeg føler. Jeg ved jo at hvis vi elsker hinanden, så kan vi jo finde sammen igen.
Det også bare svært at gå og vente på en svar, om det blir mig og ham. Eller om det blir hver for sig.
Jeg elsker ham, og jeg ved han elsker mig. Men han er bare blevet så kold. Og jeg føler mig slet ik som den samme. Der er bare en ting af mig som er forsvundet.

Oven i det, er min farmor blevet dement.
Det går hurtigt, men alligevel langsomt.
Jeg går på frisør uddannelsen, og klippede hende tit engang.
I dag klippede jeg hende, og hun spurgte hvert 5 minut om jeg gik på frisørskole, og hvor lang tid jeg har gået der. Det er så svært! Hun var min bedste ven, og jeg elsker hende stadig mega højt, men hun er også bare væk.

Der er sket så meget i mit liv, at jeg føler jeg hænger på den sidste tråd. Jeg ved ik hvor meget mere jeg kan klare.

Jeg har aldrig prøvet såden noget her før, så jeg ved ik hvordan der foregår. Men at få skrevet ord ned som man føler, er rart…

Pige, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år.

Mange tak for dit brev.  Jeg er glad for, at du valgte at sætte ord på dine tanker, og sende dem til os.

Jeg læser på det du skriver, at du føler at du mister alt omkring dig lige nu. Har jeg forstået det rigtigt? Når man er 17 år, og mister sin store kærlighed, er det helt naturligt at det føles meget hårdt. Det vil dog blive lettere med tiden. Du skriver, at din kæreste er blevet ramt af en depression. Jeg håber at han får den hjælp han skal bruge for at komme ovenpå igen! Men når man bliver ramt af en depression, kan alt omkring en godt virke helt uoverskueligt. Måske det er sådan din eks kæreste har det. Måske han slet ikke kan rumme at tænke på dig og jeres kærlighed lige nu. Dette tænker jeg, fordi du skrev at han var blevet så kold. Tænker du måske det kunne være sådan? Hvis han også elsker dig, tænker jeg, at han måske bare har brug for tiden, til at komme sig igen. Men jeg kan godt forstå, at det ikke er rart for dig og stå i det uvisse og vente.

Du skrev, at det var rart at få skrevet dine tanker ned. Måske du kunne skrive et brev til ham. Du kunne skrive, at du tænker på ham og at du håber at det igen skal være jer to på et tidspunkt. Så ved han hvordan du har det, men også at du ikke ligger noget pres på ham. Mon du kunne finde modet frem til det? Du føler ikke du kan snakke med nogen om hvordan du har det, fordi ingen ved, hvad du føler. Men måske du alligevel har en god veninde du kunne tale med. Din veninde ved måske ikke hvordan du føler, men hvis du fortalte hende det, tror jeg at hun gerne vil lytte til dig. Måske det føles lige så godt som at få det skrevet ned? Jeg tror at du opleve det som en lettelse at få sat ord på, på samme måde som du fik da du skrev til os. Måske du endda vil føle dig endnu stærkere bagefter. Det tror jeg i hvert fald.

Du fortæller også om din farmor, som er blevet dement, og at i to var meget tætte før. Jeg forstår virkelig godt den sorg, som dette kan medføre. Den farmor som du kendte, og var så tæt med, er jo ikke længere den farmor, som har nu. På trods at dette, så klipper du stadig hendes hår, og har hyggelige stunder med hende. Og selvom det er anderledes end før, så håber jeg at i stadig kan få mange, af disse hyggelige stunder sammen. Du kunne måske snakke med dine forældre, om hvordan du har det med, at din farmor er dement, måske de selv føler samme sorg. Måske ville det give mening for dig/jer at dele sorgen, så det ikke er noget du føler, du er alene om. Mon det giver mening for dig? Måske det også kunne give dig en indre ro, at skrive dine tanker ned i en dagbog. Det er en god måde, at bearbejde de tanker du kunne have, som gør dig ked af det. Måske du kunne finde en glæde i dette?

Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Men du er naturligvis velkommen til at skrive igen!

Kram fra BørneTelefonen.

Flere gode råd om Sorgen ved at miste

Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.

Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?

Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.

Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.

Sorg Andre der kan hjælpe dig

Sorglinjen og andre sorgtilbud

Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere

Sorggrupper

Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere

Når far og mor bliver syg

Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide

Svære følelser: hvad kan hjælpe?

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.