Brev
Hvad skal jeg gøre?
Hej.
Jeg er en pige på 12 år, som i dag (1 januar) fik en besked fra min bedste veninde om, at hendes søster gik bort i går.
Jeg er rigtig ked af det, og er helt chokeret. Jeg skriver ikke kun dette brev, så jeg selv ved hvad jeg kan gøre, men gør det også, så jeg måske kan hjælpe min veninde. Jeg er næsten helt ude af den, og kan ikke tænke på andet.
Det er et stort tab, og min veninde og hendes søster var meget tætte. Hendes søster tabte kampen mod kræft, og var blot 15 år. Hun havde fået opereret hendes ene skulderblad ud, men det havde desværre udbredt sig til lungerne.
Hun havde nærmest et helt liv, som blot var begyndt foran sig, men verden skulle tage et uskyldigt liv, og det blev desværre hendes. Jeg er så sur på verden lige nu, og vil gerne gøre noget for at hjælpe min veninde, og lave en form for et minde til min venindes søster.
Det er bare så svært at forstå, og forestille sig, at hun ikke er her længere.
-Pigen, som ikke ved hvad hun skal gøre.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Det kan sætte et væld af følelser i gang, når en man kender, går bort. Det kan føles så uretfærdigt, og man kan opleve følelser som vrede, tomhed, magtesløshed og tristhed, som du også på en fin måde får beskrevet. Det er helt forståeligt, at det er svært at forstå, hvad der er sket og at blive chokeret. I dit brev skriver du både om at være der for din veninde, og hvad du selv kan gøre. Det her svar er derfor opdelt i to.
At være der for din veninde
Det er sejt, at du tænker over, hvordan du kan være der for din veninde – du lyder som en god veninde at have. Det er forskelligt, hvad man har brug for. Det kan være, at din veninde har brug for at tale med dig om savnet og sorgen. Det kan også være, at hun har behov for at lave andre ting med dig som en måde at håndtere det på. Du kan eventuelt tale med hende om, hvad hun har brug for, hvis du bliver i tvivl. BørneTelefonen har nogle nogle råd til, hvordan man kan hjælpe en ven, der har mistet. Måske vil det være en hjælp for dig at læse: https://bornetelefonen.dk/sorg-hj%C3%A6lp-ven
At få talt om det med andre
Det kan også være, at du har brug for at tale med nogen om alle de tanker og følelser, som det vækker i dig. Måske vil det være rart for dig at tale med dine forældre eller en anden, som du føler dig tryg ved. De vil kunne støtte dig, og du vil kunne få talt om alle de ting, du tænker over. Det kan være rart at finde støtte hos andre. Hvad tænker du om det?
Jeg håber, at det her svar kan være en hjælp for dig. Der kan være mange måder at forholde sig til at have mistet, og at lave et minde om din venindes søster kan være en god måde at få lavet noget, man kan tage frem og mindes ved.
Kæmpe krammer til dig og din veninde fra BørneTelefonen
Flere gode råd om Sorgen ved at miste
Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.
Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?
Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.
Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.
Sorg Andre der kan hjælpe dig
Sorglinjen og andre sorgtilbud
Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere
Sorggrupper
Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere
Når far og mor bliver syg
Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?