Brev
Døden…
Hej BB.
Jeg er en 11 årig pige. Min far har konstant haft modermærke kræft i 2 år nu. Han har været ind og ud af hospitalet utallige gange de seneste par år. torsdag den. 26. april, døde han. Er i dyb sorg… Da modermærke kræft er smitteligt, er jeg bange for at jeg for det når jeg vokser op. Har allerede et modermærke som min mor er bekymret for…!
Hvad skal jeg gøre? Vil bare ikke slutte mit liv som min far gjorde med sit:( HJÆÆÆÆÆÆLP!!!!!
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år, tak for dit brev med titlen "Døden...".
Jeg kan godt forstå, at det må være svært for dig i øjeblikket, så kort tid efter at din far er død. Det må også have været en stor belastning både for dig og for din mor gennem de sidste 2 år, hvor han har været til behandling mange gange..?
Du er i dyb sorg og savner ham meget, og det kan være, at du har svært ved at se, hvordan du kommer videre..? Har du mon talt meget med din mor om, hvad der er sket og om alle de følelser, I har..? Nogle gange kan der være stor hjælp at hente i en sorggruppe, f.eks. i Kræftens Bekæmpelse, Børns Vilkår eller i en gruppe, som mange kommuner rundt omkring i landet har. Jeg vil foreslå dig at ringe til BørneTelefonen (tlf. 116 111) for at snakke med en om, hvilke muligheder der er, der hvor du bor, og hvordan du evt. kommer i kontakt med en sorggruppe. Der findes iøvrigt også grupper for voksne, så måske kunne det også være noget for din mor at være med i sådan en?
Med hensyn til modermærkekræft, kan jeg fortælle dig, at det ikke er noget, der smitter! Hudkræft kan skyldes solens ultraviolette stråler og hænger ofte sammen med al for megen solbadning, uden at man beskytter huden med solcreme. Måske har nogen nævnt for dig, at det kan være arveligt, men det er yderst sjældent. Jeg kan godt forstå, at du kan være bekymret, og det er nok også meget naturligt, at din mor holder ekstra godt øje med dine modermærker. Måske vil det berolige jer lidt, hvis I kan tale med jeres læge om at få modermærkerne undersøgt af en hudlæge, så I kan være sikre på, at der ikke er noget galt?
Med venlig hilsen
BørneBrevkassen
Flere gode råd om Sorgen ved at miste
Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.
Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?
Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.
Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.
Sorg Andre der kan hjælpe dig
Sorglinjen og andre sorgtilbud
Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere
Sorggrupper
Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere
Når far og mor bliver syg
Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?