Brev
Død som jeg ikke kan klarere
Jeg mistede min bedste vindinde i en bil/cykelulykke
det startede ned at vi skulle ud at cykle men da vi var 1 km fra der hvor jeg boede skete det der ikke måtte ske
en bil kom kørene og hun skulle kigge sig over skulderen men hjulet skrider under hende så hun falder ind under dækkende på bilen og jeg smed bare alt og løb der hen men det var for sent
hun er væk og føler det er min skyld
hun var min eneste vindende/ven jeg havde og alt er min skyld
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
At miste en, man holder så meget af, er meget hårdt. Derfor er det så vigtigt, at du får noget hjælp, så du ikke går alene med din sorg. Gør man det, bliver sorgen og skyldfølelsen endnu større. Sorg skal deles - gerne så meget som muligt. Snakken får ikke din veninde tilbage, men den kan hjælpe dig med at lære at leve med sorgen.
I brevet skriver du, at du føler, at det er din skyld. Det er det ikke. Ulykker sker. Det er slet ikke din skyld. Når ”skylden” tager overhånd, er det vigtigt, at du siger højt til dig selv: ”Det er ikke min skyld”. Og måske endnu bedre, hvis du kan få nogle andre til at sige det til dig. Fx dine forældre. For tankerne om skyld, hjælper ingen.
Jeg ved ikke, om dine forældre ved, hvordan du har det? Hvis ikke, er det vigtigt, at de får at vide, hvor meget du tænker på hende. Måske ved de slet ikke, at du er så ked af det?
Var der nogen, der talte med dig efter ulykken? Måske en krisepsykolog? Jeg kunne forestille mig, at du har fået tilbudt at tale med nogen om det - det har du i hvert fald ret til. Måske har du mod på at fortælle en psykolog, om de tanker du har. Udover sorgen, så også fortælle om skylden. Det er vigtigt, at du bliver mindet om, at du ingen skyld har.
På vores hjemmeside kan du læse mere om sorg: https://bornetelefonen.dk/tema/sorg. Her kan du også læse, at det er vigtigt, at man giver sig selv en pause fra sorgen. At det er helt ok at grine og glemme sorgen. De små pauser har vi alle brug for.. Husk det.
Et varmt knus til dig.
Fra BørneTelefonen
Flere gode råd om Sorgen ved at miste
Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.
Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?
Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.
Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.
Sorg Andre der kan hjælpe dig
Sorglinjen og andre sorgtilbud
Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere
Sorggrupper
Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere
Når far og mor bliver syg
Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?