Brev
Død og stoffer
Hej BB
Der er noget der har gjort mig på. For cirka et år siden døde min elskede fætter.. Min fars side af familien har altid haft et godt forhold til hinanden og vi besøgte hinanden så tit som muligt! Men som sagt vi elskede ham og han døde som 18 årig. Det var/er virkelig hårdt for mig og nogle gange har jeg flere tanker om han bare kommer ind på mit værelse. Jeg har også skrevet digte om ham. Han døde af en over dosis af stoffer og det var forfærdeligt… jeg vidste godt han tog stoffer og jeg får det aldrig ud af hovedet!
Den dag jeg fandt ud af det var at han gemte nogle “planter” inde på han værelse og så lavede han sådan en “shh” til mig og min storebror… der er godt nok så mange andre ting som jeg kunne fortælle om som jeg har det hårdt med men nu starter jeg med det her. Jeg vil bare gerne have hjælp til hvordan jeg ligesom får det lidt mere ud af hovedet og at lade vær med at tænke på ham hele tiden… Hjælp mig.. Jeg føler at jeg er skizofren.
– Knus den 12’årige
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år.
Tak for dit brev til BørneBrevkassen, det er bare rigtigt godt du skriver herind til BørneBrevkassen. Hvor må det bare være svært for dig, at du har mistet din dejlige fætter. Lige meget hvordan nogen dør, er det næsten altid meget svært at være tilbage for de efterladte. Jeg tænker alligevel at det må være ekstra svært for dig, når du stod din fætter nær.
Jeg tænker på, om du kan tale med dine forældre om, hvordan du har det. Når du tænker meget på ham, kunne det godt være en støtte for dig, hvis der var en voksen, du kunne tale med.
Jeg spekulerer på, om der evt. var nogen i din fars familie, du står ekstra nær, ligesom du gjorde med din fætter. Selv om det måske kan lyde underligt, kan det at dele fælles minder om en der er død tit være en lettelse. Måske ender I med at grine og græde, men det er helt ok, at det er sådan man føler. Kunne du måske vise de digte du har skevet til din fætter til en som du har det godt med i familien..?
Jeg spekulerer på om det kunne være en ide for dig at tage med en af dine lærer på skolen, det kan være du har mere brug for at tale med en der ikke kendte din fætter.
Når man virkelig savner et andet menneske, sker det nogle gange at de kan føleles helt virkelige i drømme og når man tænker på dem. Jeg tænker, at du på den ene eller anden måde kunne have gav af at tale med nogen om dine følelser og tanker.
Det kunne også være en mulighed for dig, at ringe til BørneTelefonen på 116 111, der er nogle rådgivere der er gode til at lytte til dig.
Mange kærlige hilsener
BørneBrevkassen.
Flere gode råd om Sorgen ved at miste
Hvis du oplever dødsfald i familien eller hvis du har mistet en, du holder af, kan det påvirke dig på forskellige måder. Det kan være du bliver rigtig ked af det eller vred? Det kan også være du bliver bange eller føler dig ensom? Man kan også føle lettelse, hvis ens far eller mor har være alvorlig syg i lang tid.
Hvis din mor eller far dør, kan du måske have tanker som: Hvad skal der nu ske med min familie? Hvordan lever jeg med sorgen? Hvordan får jeg hjælp? Hvordan kommer jeg i en sorggruppe for unge? Hvem kan jeg tale med om sorgen?
Du skal vide at alle følelserne og tankerne er okay. Det er rigtig vigtigt, ikke at gå alene med sine tanker og følelser.
Her på siden kan du finde gode råd, læse andre børns breve eller læse om forskellige følelser og hvad der kan hjælpe dig.
Sorg Andre der kan hjælpe dig
Sorglinjen og andre sorgtilbud
Tilbud til dig, der har mistet eller lever med en syg forælder eller søskende
Læs mere
Sorggrupper
Her kan du finde en gratis sorggruppe tæt på dig
Læs mere
Når far og mor bliver syg
Hjemmeside til dig, der lever med en alvorlig syg forælder eller har mistet en
Læs mere
Guide
Svære følelser: hvad kan hjælpe?