Brev
Død
Hej BB.
Jeg har været til noget julefrokerst med familien og så gik vi ned i dyreparken. Vi kommer 1-2 km ind i skoven og så ser jeg at min grand onkel begynder at hoste og bliver blå hvid i hovedet! Han falder ned på jorden og så går vi allesammen i panik! Vi ringer til alarm centralen og ambulancen er 15 minutter om at komme derud! Og så var lågen til parken selvfølgelig låst så vi brugte 5 minutter mere på at slå låsen i stykker.
Jeg var/ er helt vildt ked af det da vi fik af vide at han var død! Der var mange søde mennesker som hjalp os så godt de kunne… Min mor var ik med hun var på arbejde så det gjorde det hele værre! Jeg har mindre søskende og de var heldigvis ik med!
Jeg skal til begravelse om 2 dage og det er som om at ingen af mine venner gider at lytte til mig og forstå at jeg er ked af det! Det kom som et kæmpe chok at se ham falde om! For jeg havde snakket med ham 2 minutter før at det skete jeg er bare så ked af det……
Mvh en på 11 år
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Jeg kan godt forstå, at du er både chokeret og ked af det over din grandonkels triste og pludselige død. At se et andet menneske dø gør et stort indtryk både på voksne og børn.
Det er også svært at forstå, at døden kan komme så pludseligt. Du gik og snakkede med din grandonkel 2 minutter før, han faldt om. Og så var han død. Det føles mærkeligt.
Når du får dette svar, er begravelsen overstået. Det er godt, at du ville med, for selv om det er hårdt og sørgeligt at være til begravelse, er det også en god måde at få sagt farvel sammen med familien.
Lige nu er du i sorg og er ked af det. Det aller bedste, du kan gøre for dig selv, er at få snakket med dine nærmeste. Alle i familien har sikkert brug for at snakke og trøste hinanden. Jeg håber, du kan snakke med f.eks. din mor eller andre fra familien, når du har brug for det. Hvis din grandonkel får et gravsted, kan det også trøste lidt at besøge det sammen med din familie.
Når du ikke rigtig synes, at dine venner lytter og forstår dig, er det måske fordi de synes det er lidt svært at høre på. Måske bliver de selv lidt bange ved tanken om, at sådan noget kan ske også i deres familie.
Måske vil det hjælpe dig at snakke med din lærer om det, så din lærer ved det og kan snakke med dig og din klasse om det - vil det være en idé?
Hvis du får brug for at snakke mere om din sorg, er du velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111.
Mange hilsener fra BørneTelefonen