Corona situation

Kære BørneTelefon
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre:(
Lige nu er det dag 66 derhjemme, og jeg hader det mildt sagt, fordi jeg føler mig M E G A ensom:( Der er håb d. 15 April, men jeg begynder virkelig at have det svært. I går græd jeg mig selv i søv i går, og jeg har også gjort det andre gange her for ikke så lang tid siden. Jeg håber virkelig at i vil komme med et råd, fordi jeg har det virkelig svært med den der ensomheds føelse:(
Hilsen Mig:)

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år,

Mange tak for dit brev og for at dele dine tanker med os på BørneTelefonen. Når jeg læser dit brev, er jeg slet ikke i tvivl om, at du har det rigtig svært lige nu, og at den dumme Corona fylder enormt meget i din hverdag. Hvor håber jeg, at jeg kan hjælpe dig og give dig nogle råd som kan hjælpe dig af med denne ensomhedsfølelse, du har i kroppen.

Først og fremmest får jeg lyst til at fortælle dig, at du på ingen måde er alene. Vi kan her på BørneTelefonen se, at rigtig rigtig mange børn og unge døjer med ensomhed på baggrund af Corona, og det er virkelig en udfordring som er svær at håndtere alene.

Derfor er det så modigt og sejt gået af dig, at du søger efter hjælp og ikke mindst siger dine tanker højt. Det er nemlig det første skridt i den rigtige retning! Hvordan mon det har været for dig?

Gad vide, om dine forældre mon ved, hvordan du går rundt og har det for tiden? Kender de til dine følelser af at føle dig ensom?

Det kan nemlig være rigtig rart, at få sagt de tanker højt til sin familie, så de kan hjælpe dig og være der for dig, når de svære følelser rammer ekstra hårdt. Har du mon lyst til at snakke med dem om dine tanker?

Her på BørneTelefonen har vi lavet temasider omkring både ensomhed og Corona, og jeg håber, at du vil kigge på siderne og bruge nogle af de råd, vi har formuleret. De kan være rigtig hjælpsomme ift., at få taget hul på følelsen af at være alene, samtidig med at de kan give nogle redskaber til, hvordan man kan få en hverdag til at fungere med Corona.

Jeg kommer til at låne nogle af rådene og fortælle dig om nogle af dem, så du kan mærke efter, om de mon lyder som noget, du kunne have mod på at prøve.

At undvære sine venner og få tiden til at gå uden skole eller fritidsaktiviteter i mange dage kan både være kedeligt og hårdt. Derfor kan det være en god idé at lave nogle faste ringe-aftaler, hvor man ringer sammen, mens man måske går en tur i det fri – eller måske har du mulighed for, at gå en tur med en veninde eller god ven, der bor i nærheden af dig?

Der findes også rigtig mange sjove spil – digitalt eller i virkeligheden – man kan spille med sin familie, mens man er tvunget til at blive derhjemme. Gad vide, hvem der er den bedste i din familie til brætspil? Det kan også være, at du kan invitere en veninde hjem i haven til bål og snobrød, nu vejret er blevet lidt bedre? Hvad tænker du mon om det?

Det er vigtigt at vide, at det er almindeligt at føle sig ensom engang imellem. Men når følelsen fylder meget, så er det vigtigt, at du får hjælp. Derfor håber jeg, at du vil snakke med dine forældre og måske bruge din styrke og vilje til at tage initiativ til at få kontaktet nogle af dine venner eller veninder og fortælle dem, hvordan du har det.

Du kan også læse flere breve fra andre unge som har kontaktet os omkring ensomhed, og høre hvilke råd de har fået med på vejen. Hvad tænker du mon om det?

Jeg forstår udmærket, hvis det føles svært og overvældende lige nu. Det ér svært at være ung i denne tid, men du skal vide, at vi er her for dig. Vi er her for at lytte til dig, og hjælpe dig med dine svære tanker. Derfor må du altid skrive eller ringe til BørneTelefonen igen på tlf.: 116111, hvis du ønsker at du snakke med en voksen. Vi er her altid.

Jeg håber, at du kan bruge mit svar.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Hvad gør man, hvis man er Skoletræt?

Gode råd om at være Ny i klassen

Skole og efterskole Andre der hjælper

Uddannelsesguidens eVejledning

Vejledning om uddannelse og job
Læs mere

Har du eksamensangst? Få flere gode råd her

Det er helt almindeligt, at man føler ubehag, når man bliver bedømt af andre, men hvis nervøsiteten vokser sig så stor, at den nærmere bliver til en eksamensangst, så er det vigtigt, at få talt om det med nogen.

Måske har du tanker som: Hvordan undgår jeg eksamensangst? Hvordan skal jeg forberede mig inden min eksamen? Er der øvelser til eksamensangst? Hvad gør jeg, hvis jeg ikke kan huske, hvad jeg skal sige?

Her på siden kan du få gode råd. Du kan også få et opmuntrende citat, få dine katastrofetanker ud af hovedet, lægge en plan for, hvordan du forbereder dig, prøve vejrtrækningsøvelsen, afstemningen eller læse andre børns breve.