Sex med mor

Hej.
Jeg er en dreng på 13 år.
For ca. et halvt år siden begynder jeg at have sex med min mor. Før var det måske en gang i ugen men nu gør vi det dagligt. Problemer ligger også i at min søster er begyndt at være med. Min søster er 16 år gammel. Og min mor er 49.
Hvad skal jeg gøre? Det er meget dejligt men mærkeligt på samme tid.

Dreng, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 13 år,

Hvor er det godt, at du lytter til stemmen indeni, der fortæller dig, at noget er galt.

Du skriver, at det er dejligt men mærkeligt på samme tid. Det er en super god måde at forklare det på. For ja,  din krop reagerer med at synes, at det er dejligt. Men inderst inde kan du mærke, at det er forkert.

Og det er godt. Det er dine  grænser, du kan mærke.

Din mor må ikke have sex med dig eller din søster. Heller ikke selvom du selv har sagt ja til det. Det kaldes incest, når en forældre har sex med sit barn. Og det er ulovligt.

Det er ulovligt, fordi det er skadeligt for et barnet. Barnets grænser overskrides nemlig  – sådan som du måske også kan mærke, at det sker for dig?

Det er rigtig voldsomt at få sine grænser overtrådt af en mor, der faktisk skulle passe på en. Og som man har brug for at kunne stole på.

Når ens mor pludselig træder ud af mor-rollen og har sex med en, så kan det være meget forvirrende. Og skræmmende. Mon du også kan mærke det?

Samtidig tænker jeg, at du også kan mærke, at det heller ikke er rart at se din mor have sex med din søster. Og det er sikkert også mærkeligt for dig, når du og din søster har sex. Søskende skal nemlig heller ikke have sex med hinanden.

Jeg ved fra andre unge, at de kan føle stor skam over at være udsat for incest. Og mange tænker, at de jo selv har ”sagt ja til det”. Måske har du det også sådan?

Men du skal vide, at du slet ikke har gjort noget forkert. Du skal ikke skamme dig. Heller ikke selvom måske ikke har sagt nej til din mor.

Det er din mor, som gør noget forkert. Og det ved hun faktisk godt. Voksne ved godt, at de ikke må have sex med børn.

Det er meget vigtigt, at din mor stopper med at have sex med jer. Jeg ved godt, at det slet ikke er nemt for dig at stoppe hende.

Men der er flere ting, du kan gøre.

  • Du kan begynde at lytte godt til stemmen indeni, der fortæller dig, at det er mærkeligt. Den stemme er vigtig og kan give dig styrke til at sige fra og få hjælp
  • Du kan vælge en voksen, du kan tale med. Hvem er du tryg ved? Måske din lærer, en vens mor eller far eller en anden voksen, du ved, vil passe godt på dig. Jeg ved godt, at det kan være rigtig svært at fortælle det til nogen. Måske er du flov. Og måske er du bange for, hvad der vil ske med din mor. Det forstår jeg godt. Alligevel er det meget vigtigt, at du siger det til en voksen, der kan hjælpe dig med at stoppe din mor.
  • Du kan tale med din søster. Du kan fx vise hende mit svar. Og sammen kan I tænke på, hvilken voksen I kan gå til.
  • Du kan skrive et brev til den voksne, du helst vil snakke med. Vi har lavet en guide til, hvordan man skriver sådan et svar. Du finder guiden her.
  • Du kan beslutte dig for, hvornår du beder en voksen om hjælp. Vælg en dag om ikke så længe. Og spring så ud i det. Du kommer nok aldrig til at føle dig helt klar. Men måske kan du mærke, at jeg har ret, når jeg siger, at du snart skal have det stoppet? Jo før jo bedre.
  • Du kan ringe til os på BørneTelefonen. Vi kan hjælpe dig, så både du og din søster får hjælp. Ring på 116111.
  • Du kan læse om incest og seksuelle krænkelser på BørneTelefonen. Her kan du også læse om andre børn og unge, som har oplevet det samme som dig.

Du skal vide, at voksne har pligt til at hjælpe dig, hvis du fortæller det til dem. Intet barn må udsættes for incest. Derfor håber jeg, at du snart får hjælp, så din mor kan stoppes.

Jeg håber, du vil bruge noget af det mod, du allerede har vist ved at skrive herind, til at snakke med en voksen.

Jeg ønsker dig alt det bedste og sender dig mange tanker

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?