Brev
Vil gerne have sex
Hej jeg er en dreng på 13 snart 14 år, mig og min kæreste har snart været sammen i et år. Vi har klart en ting kørende med et eller andet i stil af sex, men det er svært at spørge hende om hun har lyst. Jeg er bange for at miste hende hvis jeg spørger. Og må man overhovedet have sex når begge partnere er under 15?
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej Dreng på 13.
Hvor er det godt at du skriver i stedet for at gå med det alene. Det er altid godt at få nogle andre øje på sin egen situation.
Ja, du og din kæreste er jo i den alder, hvor det er helt naturligt, at man begynder at få lyst til sex eller intim samvær med sin kæreste.
Hvis to jævnaldrende har sex med hinanden, fordi de begge to har lyst, bliver de ikke straffet for det.
I Danmark er det ulovligt at have samleje eller andre former for sex med en person, der er under 15 år.
Men loven siger ikke noget om, hvornår man må begynde at gå i seng med hinanden. Det vil sige, at når i begge er lige gamle, må I gerne gå i seng med hinanden og det er ikke ulovligt. Hvis du var 15 og din kæreste 14, måtte I ikke have sex sammen.
Hormonerne raser i jer og der begynder at ske stor forandringer i jeres kroppe. Men følelsen af seksuel lyst kan være meget forskellig fra person til person. Det er også forskelligt, hvad man har lyst til og hvornår man har lyst.
Det er vigtigt altid, at respektere hinandens grænser. Men jeg synes ikke du overskrider din kærestes grænser ved, at spørge hende, hvordan hun har det med tanken om sex. Jeg ved godt at det kan være mega grænseoverskridende og svært at tage hul på sådan et emne.
Men hvis din kæreste og dig ellers er gode til at snakke om ting og du føler at du kender hende godt, synes jeg du skal spørge lige så forsigtigt. Gøre hende klart, at det på ingen måde er et pres, men en nysgerrighed fra din side. Hun må aldrig føle, at hun bliver presset til noget hun ikke har lyst til, heller ikke hvis det er fordi hun er bange for at miste dig.
Du skal nok heller ikke være bange for at miste din kæreste, fordi du spørger hende, hvordan hun har det med tanken om sex og om det er noget hun overhovedet er begyndt at tænke på endnu.
Hvis din kæreste gerne vil have sex med dig er det vigtigt, at I tager det stille og roligt. Kæl og kys og se hvad det fører med sig. Måske kommer gnisten, hvor I slet ikke kan lade være eller også var din kæreste bare ikke lige klar den dag.
Sex skal være dejlig for begge og det skal ikke skrues op til en hel masse, som det ikke er. Slap af, nyd hinanden, start med at ligge nøgne sammen og kun kysse.
Når I engang skal have sex med hinanden, så HUSK beskyttelse.
Du vil altid kunne finde flere oplysninger om emnet på https://www.sexlinien.dk/emneside-seksuelle-lyster/foerste-gang
Håber at mit svar giver dig mod på at spørge din søde kæreste.
De kærligste hilsner far Børnetelefonen