Vil have sex med mindre årig

Hey jeg er en dreng på 13

Jeg har en kæreste på 10 som meget snart fylder 11 vi vil mega gerne have sex.

Men er det lovligt?

også hvis man bruger kondom

Dreng, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng 13 år

Tak for dit brev. Det er godt, du skriver, når du har et spørgsmål. Bliv endelig ved med det!

Du skriver, at du har en kæreste på 10, snart 11 år, som du gerne vil have sex med, men du spørger, om det er ulovligt.

I Danmark har vi en lov der kaldes “seksuelle lavalder”. Det betyder kort fortalt, at en person over 15 år ikke må have sex med en under 15år. Men derefter bliver det lidt kompliceret.

På en måde kan man sige, at det ikke er ulovligt for 2 personer, der begge er under 15 år at have sex sammen. For loven siger faktisk ikke noget om, hvornår man må begynde at have sex sammen.

Problematikken kan først kommer, når du fylder 15år, hvis I stadig gerne vil have sex, for så er din kæreste under den seksuelle lavalder, og du er over den. Så måske det kan være vigtigt for jer at have det i tankerne til den tid.

Det er en rigtig stor ting at have sex, og den første gang, kan ikke gøres om. Derfor har de fleste også først sex, når de bliver over 15 år.

Det er også vigtigt, at I sammen er enige om, at I gerne vil have sex sammen, så der ikke er nogen af jer, der bliver kede af det.

Man skal nemlig ikke føle sig presset til at “skulle have sex”, fordi nogle måske synes det er lidt sejt eller voksent. Man skal vente til man er helt klar.

Nu skriver du herind og derfor ved jeg heller så meget om din kæreste, Men jeg vil sige, at det er meget vigtigt, at hun føler sig helt klar.

Jeg kan sagtens forstå, hvis det er noget du har rigtig meget lyst til nu. Men måske du kan tænke lidt over, hvordan du selv havde det, da du var 10 år. Ville du have været klar til at have sex?

Når man er 10 år, er det ikke sikkert at man er seksuelt moden endnu. Derfor er det også rigtig vigtigt, at du er helt sikker på, at hun har lyst. Måske I kan tage en god snak om det?

Beskyttelse

Du nævner at bruge kondom. Det er rigtig godt, at I selv er meget opmærksomme på at bruge beskyttelse, når I er sammen.

Du kan læse om mange ting omkring sex, prævention og meget mere på Sexlinien.dk | Information og rådgivning om sex og køn.  Måske det kunne give dig nogle gode råd?

Du må også meget gerne ringe til os på 116 111. Du kan være anonym, lige som du er her. Vi vil rigtig gerne hjælpe dig.

Kram fra
BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?