Selvskade

Jeg har gjordt en ting som jeg ikke er stolt over. jeg vil virkelig gerne stoppe, men jeg ender med at gøre tingen alligevel. Hver gang jeg gør det bliver jeg ked af det efter, og vil gerne skade mig selv.

Hvad kan jeg gøre for at stoppe den ting?

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 14 år,

Hvor er det godt at du skriver til BørneTelefonen, når du har brug for råd fra en voksen. Jeg ved fra andre børn og unge, at det kan være svært at række hånden ud efter hjælp. At du skriver til os, er faktisk en ret stor styrke at have.

Du skriver, at der er den her ‘ting’, som du ender med at gøre, når du bliver ked af det. Jeg tænker på, om det mon er selvskade, der er ‘tingen’, eftersom at der står selvskade i overskriften på dit brev?

Nogle gange kan man blive så ked af det, at man ikke kan holde ud at være i det. Jeg ved fra andre børn og unge, at selvskaden – i øjeblikket – kan hjælpe på de her stærke følelser. Er det mon sådan du har det?

Så selvskade kan ofte være et tegn på, at der er noget, der er så svært, at man ikke selv kan overskue det. Jeg tænker derfor på, om du kunne have lyst til, at der er nogen, som kan hjælpe dig med at overskue de her svære følelser? Hvad tænker du mon om det?

Det kan være at du måske har lyst til at tale med dine forældre om det, der sker, når du bliver ked af det? Jeg kan dog godt forstå, hvis du lige nu tænker, at det er lidt svært at skulle tale med sine forældre om selvskade. Derfor har jeg en ide til, hvad du kan sige: ” Jeg vil have jeres hjælp til hvad jeg skal gøre, når jeg bliver rigtig ked af det. Fordi når jeg bliver ked af det, så kan det være rigtig svært for mig at være i det. Derfor kommer jeg til at gøre nogle ting, fx selvskade”.

Føler du dig ikke klar til at skulle tale med dine forældre lige nu, så er det også helt okay. Så er der andre voksne, som kan hjælpe dig ud af selvskaden. Fx har “Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser og Selvskade” meget erfaring med at hjælpe unge, der bruger selvskade, når de bliver kede af det. Hos “Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser og Selvskade” kan du være anonym, hvor du kan få hjælp gennem en telefonen, men du kan også få personlige samtaler. Det er helt op dig, hvilken slags hjælp, du mest har lyst til.

Du er også mere end velkommen til at ringe til os på 116111. Det kan være at du har lyst til at øve dig i, hvordan du kan fortælle om “tingen” eller selvskaden, før du vil snakke med dine forældre eller ringe til “Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser og Selvskade”. Hvis det er noget, som du gerne vil, så sidder vi klar til at lytte og hjælpe dig.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.