Brev
Smerten gør mig glad?
hej BB…
jeg er en pige på 14 som ALTID har sagt til mig selv at kun dumme mennesker skader sig selv, men for at par dage siden sad jeg med en saks.. jeg blev nysgerrig over hvorfor folk overhovedet gjorde det, så jeg skar mig hurtigt på det højre lår, det gjorde ondt og begyndte stille at bløde.
Jeg så til imens mit sår helede og syntes det var meget spændende med alt blodet, så jeg gjorde det igen, det var bare somom smerten holdte hverdagen ude (lidt ligesom stoffer) og siden har jeg ikke kunne holde op!! jeg har ar over det hele, og prøver så godt som muligt at skjule det for min famile og venner.
Jeg ved at det ikke er godt for en at gøre skade på sig selv, men jeg har brug for en støttende hånd, da jeg ikke vil gøre mine forældre nervøse. Kan i hjælpe mig med at stoppe? jeg hader at se på mine ar i spejlet, og det gør også ondt hver dag.
Hilsen M…
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære M...Tak for dit ærlige og modige brev, det er godt du skriver til BørneBrevkassen og deler dine tanker, det er alt for alvorligt at gå rundt med alene.Du skriver, at du altid har sagt, at det kun er dumme mennesker der skader sig selv. Jeg tror ikke, at du er dum! Jeg tror, du er en ung pige, der synes at hverdagen er svær og nu har fundet en måde, hvorpå du føler, du kan holde den lidt på afstand, når du skader dig selv fysisk. Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om dine forældre mon har en fornemmelse af, at du har det svært? Jeg ved, at det kan være svært, og du ønsker ikke at gøre dem nervøse. Men kan du mon tale med dem om, at du går og er meget ked af det, og at du ikke ved hvad du skal gøre af de svære tanker og følelser, som gør at du er begyndt at skære i dig selv?Du kan evt. også kontakte sundhedsplejersken på din skole. Eller måske en helt anden voksen, som du er tryg ved at snakke med om svære tanker. Kunne du mon overveje den mulighed?Ud fra dit brev ser det ud som om, du er bevidst om, at det ikke er en god ide, at du skærer i dig selv. Jeg tror ikke, vi ved at svare dig, kan få din trang til at skære i dig selv til at forsvinde. Men forhåbentlig kan vi fortælle dig om nogle muligheder for at få hjælp, som du kunne have mod på at prøve...
Jeg tænker, det kunne være godt for dig at tale med nogen, der ved en masse om selvskade. Der findes en forening, der hedder Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade . De har en hjemmeside der hedder www.lmsnyt.dk, hvor du kan læse noget mere og se, hvornår du kan få rådgivning.Du er også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller du kan skrive ind på BørneChatten, hvor der sidder nogle dygtige rådgivere, som gerne vil tale mere med dig.Kærlig hilsen fra BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Selvskade og cutting
Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.
Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?
Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.