Selvskade

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Hvor er jeg ked af at læse, at du føler, at ingen lytter. Det gør det ekstra hårdt at have det svært. Derfor skal vi have dine omgivelser til at lytte, så du kan få den hjælp, du har brug for.

Desværre er det en lidt udbredt forståelse, at man skader sig selv, fordi man vil have opmærksomhed -  for det er bestemt ikke rigtigt!

Man skader sig selv, når man har det så svært, at intet andet hjælper. Netop derfor kan man faktisk blive afhængig, fordi selvskaden kan være en måde at ”tackle” de svære tanker på. Du beskriver selv, at det ”på en eller anden måde gør dig i bedre humør”. Derfor er selvskade også noget, som man skal have hjælp til at stoppe - og den kan først stoppe, når man har fået hjælp til det, der er svært.

Det lyder til, at du og din mor har svært ved at forstå hinanden. Du skriver, at hun kalder dig ”dramatisk”. Indimellem kan det desværre være svært at forstå andre mennesker, og når man ikke lige kan det, er det nogle gange lettere at finde på andre forklaringer. Fx at man ”bare” er dramatisk. Derfor tænker jeg på, om du mon har prøvet at forklare din mor, hvordan du rigtig har det?

Jeg ved fra andre, at et brev kan være med til at vise, hvordan man har det. Hvis du har mod på det, kan du jo vise din mor dit brev hertil? For jeg tror ikke, at hun vil kalde dig dramatisk, hvis hun virkelig forstår, hvordan du har det - og dit brev hertil viser tydeligt, at du har brug for, at dine omgivelser forstår, at du har det svært.

Jeg kan også forstå, at din læge har sagt, at du har brug for hjælp. Derfor er jeg nysgerrig på at vide, hvorfor du stadig ikke har talt med en psykolog? Er der ventetid? Eller skal din læge måske have at vide, at du faktisk gerne vil tale med den psykolog, som han/hun foreslog? Det kan være en idé at du tager til lægen eller selv ringer og får en snak, hvis de voksne omkring dig ikke gør det. Telefonnummeret til din læge står på det gule sundhedskort.

Afslutningsvis vil jeg henvise dig til landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade. Her er de eksperter i at rådgive unge, der har det svært. De har bl.a. en anonym rådgivning, som du måske har lyst til at kontakte. Du kan se mere her: http://www.lmsos.dk/kan-vi-hjaelpe-dig/jeg-skader-mig-selv/. Her ved de også, at du ikke bare er dramatisk og tager dig alvorligt.

Du er nemlig slet ikke alene - og selvom det kan være svært at tro på lige nu, så kan tingene blive anderledes..

De allerbedste hilsner
BørneTelefonen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.