Brev
Utryk
Hej…
øhmm jeg skriver fordi at jeg tror der er et eller andet galt med mig, jeg er 14 og er har været i gang med drenge og kærester og sådan nået i nogle år.
Men det går op for mig nu at jeg ikke kan føle mig tryk hos en dreng jeg godt kan lide, det skal siges jeg havde en kæreste på et tidspunkt som var utro og det har bragt mig mange trust issues men den måde jeg føler mig utryk på er fysisk
jeg for det virkelig dårligt hvis jeg fx putter eller kusser med en jeg godt kan lide, og det er ikke første gang jeg føler sådan.
Hver gang en dreng eller nogen gange en pige kommer for tæt på føler jeg mig ikke sikker og skubber dem væk.
Jeg kan sagtens kysse med en fyr for sjov men lige så snart de kommer for tæt på ændre jeg mit forhold til dem totalt.
Jeg har tænkt lidt over hvad problemet er men jeg ved det ikke helt… først troede jeg at det var fordi jeg har problemmer med min far der gør at det ikke fungere med det mandlige køn, men da det også skete med en af mine veninder efter et stort skænderi og jeg efterfølgende ikke følte mig tryk, det skete også med andre piger.
Der kun nogle få jeg føler mig tryk ved nu og jeg ved ikke helt hvad jeg gør forkert længere.
(Btw jeg har sat emnet under selvskadet fordi det er noget jeg har knoklet med og jeg vidste ikke lige hvilket emne jeg skulle vælge sååå men jeg har været clean i cirka et år nu)
håber i kan hjælpe mig med det her<3
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14
Tak fordi du skriver ind til os. Det er mega sejt, at du har skrevet det her brev. Jeg vil rigtig gerne prøve at hjælpe dig.
Først og fremmest fornemmer jeg i dit brev, at du har tænkt over, hvorfor du har det, som du har det i noget tid. Du kommer med nogle gode bud på, hvorfor.
Det viser en masse styrke og selvindsigt, at man er i stand til, at reflektere over sine egne følelse på den måde.
Du skriver også, at du ikke helt vidste, hvor du skulle placere brevet. For mig virker det som om, at det der fylder mest i dit brev, er at du finder det svært at være tryg ved folk. Både venner, men også kærester eller fyre generelt.
Jeg vil også dele nogle tanker omkring selvskaden, når du nævner det. Det kommer bare lidt senere i mit svar.
Du bliver utryg
Du skriver at du bliver utryg, når du kommer for tæt på folk. Du skriver, at du kan mærke det fysisk, og får det helt dårligt, når nogen kommer for tæt på. Det lyder meget ubehageligt, og jeg kan godt forstå, hvis du synes, det er mega svært.
Du skriver også, at din tidligere kæreste var dig utro. Det lyder virkelig hårdt, og jeg tænker, at det har gjort rigtig ondt, da du fandt ud af, at han var dig utro.
Jeg fornemmer i dit brev, at du har svært ved at stole på nogle folk. Det forstår jeg godt, at du har, når du har oplevet, at en tidligere person, du var tryg ved, har brudt din tillid.
Når man får brudt sin tillid på den måde, som du har, kan man godt tage det med videre i andre bekendtskaber, fordi man er bange for, at det skal ske igen.
Utrygheden kan komme snigende, når noget føles usikkert. Lidt som om, at din krop fortæller dig, at der måske er fare på færde. Det behøver der ikke at være, men hvis man har oplevet, at der tidligere var en ubehagelig og utryg situation, er kroppen ofte lidt mere opmærksom på om der kan ske noget. På en måde for at passe på dig, så du er forberedt og kan passe godt på dig selv. Men det betyder ikke at frygten føles rar eller er nem at være i!
Utrygheden kan også gøre det rigtig svært at finde ud af om der faktisk er grund til at være utryg eller om det mere er frygten der taler.  Jeg tænker, at det måske er derfor, du både er nervøs ved piger og drenge.
Hvad kan du gøre i situationen? Jeg deler her en side, hvor du kan få nogle konkrete råd, hvis utrygheden opstår.
Det er en side, der handler om angst, men det betyder ikke at jeg tror du har angst som en diagnose. Det er bare gode råd til situationer, der gør en nervøs eller utrygge. Du kan se om de kan hjælpe dig.
Din far
Du skriver også, at du har tænkt over, om det kan være på grund af, at du har nogle problemer med din far. Der er rigtig mange, der kan opleve, at de har svært ved, at være trygge og stole på andre, hvis de før har oplevet, at nogen har svigtet dem.
Jeg ved ikke, hvilke problemer du har eller har haft med din far. Men hvis du har oplevet noget utryghed fra ham, kan jeg godt forstå, at du også føler dig utryg ved andre. Både piger og drenge.
Jeg ved ikke så meget om jeres forhold og hvorfor du er utryg ved ham, for jeg har kun dit brev. Men jeg vil bare fortælle dig, at der er hjælp at hente, hvis der er sket nogle ting, der har føltes ubehagelige og måske endda svære at tale med andre om.
Jeg kan læse, at du har døjet med selvskade, men har været clean i et år. Det er virkelig sejt, og det fortæller mig igen, at du er mega stærk. Jeg ved ikke, hvordan du er blevet clean, og har kunne stoppe. Men det viser i vært fald, at du er i stand til, at finde vej ud af nogle svære ting.
Jeg bliver lidt nysgerrig på om du fik noget hjælp til det.
Mest fordi jeg ved, at det kan være rart at få støtte og hjælp, når man prøver at stoppe med at selvskade. Typisk er selvskaden jo bare en måde at få afløb fra andre svære ting i ens liv. fx et utrygt forhold til sin familie. Derfor bliver jeg også lidt bekymret for dig, for jeg kan ikke helt fornemme om du har fået hjælp til selvskaden eller de svære ting, der måske ligger til grund for den.
Jeg vil gerne fortælle dig, at vi rigtig gerne vil hjælpe dig og tale med dig om din relation til din far, hvis du har brug for at dele mere om, hvordan I har det.
Det er vigtigt, at du får hjælp til at finde ud af, hvorfor din utryghed opstår, men det er lidt svært for mig at vide det præcis, når jeg ikke ved mere om dig. Der er mange spørgsmål, jeg gerne ville stille dig. Hvis du får lyst til at tale mere om det, kan du altid skrive herind igen eller ringe til os på 116111. Vi har altid åben – også om natten!
Du er ikke alene
Det er ikke rart at føle, at man har så svært ved at være tryg omkring andre mennesker. Jeg tænker derfor, at det måske ville hjælpe dig, at få snakket med nogen om det.
Faktisk får jeg en fornemmelse af, at du også har en styrke i dig, der kan hjælpe dig til at række ud til andre. Præcis som du nu rækker ud til os. Den styrke kan du måske bruge til at søge hjælp den her gang.
Selvom vi rigtig gerne vil tale med dig, så kunne det måske også være rart, hvis du havde et menneske tæt på, der kunne hjælpe dig. Det kunne fx være en lærer eller måske en pædagog. Men det kan også sagtens være andre.
Det kan være rigtig svært at sætte ord på de følelser og tanker, du går med, men da du har skrevet det her i brevet, har du vist, at det kan du faktisk godt. Så hvis du har brug for hjælp til, hvordan du skal forklare det, kunne du måske læse dit brev op for en person tæt på dig? Du kan også læse mit svar, hvis du tænker, det hjælper.
Det kan også være svært at starte samtalen, men du kan begynde med at sige, at du har noget, du gerne vil tale med om. Så ved de, at de skal sætte tid af til det, og så kan I få en ordentlig snak og måske i sammen kan finde en måde at hjælpe dig på, som du er okay med.
Det kunne for eskempel være at snakke med en professionel (for eksempel en psykolog). På den måde kunne du få noget hjælp, til at forstå og håndtere de følelser at utryghed, du får, når du kommer for tæt på andre.
Du skriver også, at der er nogle få, du føler dig tryg ved. Det fortæller mig at du måske selv kan komme i tanke om andre du også ville kunne snakke med om de her ting. Hvad tænker du mon om det? Måske der dukker et ansigt op hos dig.
Utrygheden kan gå væk
Selvom det hele måske føles lidt uoverskueligt og du stadig er i gang med at opdage, hvorfor du bliver utryg, så tænker jeg, at du gør alt det rigtige.
Du passer så godt på dig selv, når du mærker, at noget ikke føles rart. Du ønsker, at det skal være anderledes fornemmer jeg, og det tror jeg også, at det kan blive.
Når man taler om de svære følelser bliver de ofte lidt lettere og der findes som sagt meget hjælp at hente, hvis man rækker ud efter den.
Kærlig hilsen BørneTelefonen