Brev
Ved ikke hvad der sker med mig
Heii jeg har det rimelig svært for tiden da jeg er begyndt at hallucinerende hvilket er ret nyt for mig.
Jeg høre nogle gange folk snakke som ikke er der, har set spøgelser som gik deres vej og forsvandt ude af det blå, ser også ansigter med det er kun i sådan to sekunders tid af gangen som et glimt med det er ret tit.
Jeg oplever også ret tit at vægge og ting som ikke burde bevæger sig og at jeg ser farvede pletter for mit syn (har jeg altid gjort men er blivet værre). Jeg er også blivet sendt hjem fra skole fordi jeg har ondt i hovedet til hverdag, kaster også op og har ondt i maven til daglig basis.
Mit humør er gået langt ned men svinger hele tiden (dvs endt ud i selvskade). Har det også som om der er flere forskellig personer i mit hovede der taler til mig og vil noget forskligt, det er som om deres tanker overtager mine… jeg ved ikke hvordan jeg skal forklare men en af dem kan altså ikke li mig… men er ved at blive udredt er bare dårlig til at tale om sådan noget har nemmere ved at skrive og der går langt tid så ville bare lige snakke med nogle.
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år.
Hvor er det godt, at du skriver til os, når du mærker, at du gerne vil snakke med nogen.
Jeg kan læse i dit brev, at du har det svært for tiden, og at der er mange ting, som gør livet udfordrende for dig. Jeg kan forestille mig, at det må være rigtig frustrerende, og måske skræmmende, at se og høre ting for sig, som ikke er der i virkeligheden.
Jeg kommer til at tænke på, om det måske kan føles som om, at man ikke kan stole på sine egne øjne og tanker? Hvis det er tilfældet, må det være super ubehageligt at være i. Du fortæller endda, at en af personerne i dit hoved ikke kan lide dig. Jeg kan godt forstå, at det gør, at dit humør svinger rigtig meget, og at du måske leder efter nogle måder at håndtere alle de følelser på. Gad vide, hvad der gør, at disse hallucinationer og dit fysiske helbred (hovedpine, mavepine og kvalme) er kommet nu? Så pludseligt, som du siger.
Dog føler jeg mig også fortrøstningsfuld, når du fortæller, at du er ved at blive udredt. Ingen fortjener at skulle gå rundt med hallucinationer, ondt i mave, ondt i hoved, opkast og svingende humør. Professionel hjælp er helt sikkert den rigtige vej at gå. De har en masse viden og kompetencer, som kan hjælpe dig på vej til en bedre hverdag.
Jeg kan også læse, at du føler dig dårlig til at tale om tingene, og at du har det bedre med at skrive. Det giver mig for det første lyst til at sige, at du virker til at være meget bevidst om dig selv. Du kender dig selv. Og det synes jeg, du skal se som en stor styrke! og måske endda som et redskab til at hjælpe dig selv endnu mere.
Fx så nævner du, at du gerne vil snakke med nogen. Måske kan du mærke, at det hjælper at snakke om tingene? Det tror jeg i hvert fald helt sikkert på, at det gør. Og når du så kender dig selv så godt, så kunne du måske foreslå dem omkring dig, at du gerne vil skrive lidt mere om tingene. Tror du, det ville give mening for dig?
Måske kunne du sende SMS’er eller chatte på andre platforme med nogle, du er trygge ved. Måske en god ven? En i din familie? Jeg kom også til at tænke på, hvis du fx er i kontakt med en psykolog, læge eller en anden slags rådgiver – om brev-skrivning måske kunne være en god måde for dig? Det kan du jo foreslå, hvis du føler, at det kunne være en god idé.
Jeg kan i hvert fald godt forstå, at du gerne vil snakke med nogen om de mange ting, du går med. Det er meget at forholde sig til. Og det kan være rigtig hjælpsomt at få nogle af alle de ting ud. Om det så er på skrift eller kommer ud af munden – jeg tror begge måder kan tage noget vægt af dine skuldre. Måske ville du få noget godt ud af, at chatte med en rådgiver også?
På den måde ville du kunne have en længere snak med en rådgiver, som du kan skrive med frem og tilbage. Hos BørneTelefonen har vi faktisk også et chat-tilbud. Du er altid velkommen til at chatte med os.
Der findes også et chat-tilbud, som hedder HØRT. Det er et tilbud for 15-24 årige, hvor du døgnet rundt kan chatte anonymt med en rådgiver, som er klar til at lytte. Man kan også chatte anonymt med andre unge i en gruppechat hver aften fra kl. 20-21. Det kan du finde her
Uanset hvilken vej du vælger, så mærker jeg, at du er på vej. Der bliver handlet i dit liv, og jeg tror, at du selv har haft stor indflydelse på denne gode ændring. Jeg ønsker dig alt muligt held og lykke.
De varmeste hilsner
BørneTelefonen