selvskade

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 17-årige pige.

Tusinde tak for dit meget fine og ærlige brev. Hvor er det godt, at du skriver og hvor er du god til at beskrive, hvordan du har det lige nu.

Af dit brev får jeg virkelig en fornemmelse af at du kan mærke, at det ikke er godt for dig at gå og have det dårligt og gøre skade på dig selv. Det er godt, at du lytter til det og søger hjælp.

Du skriver i dit brev, at du i skolen smiler og virker glad. Jeg tænker det må være hårdt hele tiden at føle at du skal virke glad i skolen, hvis det ikke er sådan du har det. Når man ikke har det godt, kræver det meget energi at få det til at se ud som om alt er godt.

Hvor ville jeg gerne lige kunne fixe det, for jeg synes jo, der er nogen, der skal passe rigtig godt på dig lige nu.

Du skriver at I har forsøgt at få tid hos en psykolog, men at det ikke kan lade sig gøre, fordi du er under 18 år. Først tænker jeg at når du skriver “I”, så er det dine forældre? Det er rigtig godt hvis dine forældre ved hvordan du går og har det, så de kan hjælpe dig. Hvis dine forældre ikke ved hvordan du har det, tænker jeg at det måske ville kunne være rart for dig at dele det med dem. Når man ikke har det godt, kan det hele komme til at være meget tungt at gå med alene. Men hvis man deler det med nogen man er tryg ved, så kan det føles rart, for så er man ikke helt alene mere.

Selvom du allerede har prøvet at få hjælp uden held, så er det så godt, at du ikke giver op, men bliver ved med at insistere på at ville have det godt. Jeg tænker, at det er der rigtig meget power i. Det kan bruges til at få det bedre.

Når du skriver at du ikke kunne få en psykolog fordi du er under 18 år, bliver jeg nysgerrig på om du mener, gratis? I så tilfælde er det korrekt at det gratis tilbud om psykolog er målrettet unge mellem 18-24 år. Men det er stadig muligt at få et forløb hos en psykolog hvis du ønsker dette og dine forældre har økonomisk mulighed.

Du skriver at du har cuttet igennem længere tid. Måske kender du allerede LMS – Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade, de tilbyder rådgivning og støtte til dig, der lider af spiseforstyrrelse eller selvskade. En mulighed kunne være, at du tog kontakt til dem – jeg tænker, at de har erfaring med, hvordan du kan lette trykket på andre måder end ved at skade dig selv… Måske du kan komme i kontakt med andre unge, der er stoppet med at skade sig selv, og som har gode erfaringer med, hvordan de er kommet videre.

Rådgivningen er gratis og anonym, og alle rådgivere har tavshedspligt. Der er flere muligheder for at komme i kontakt med dem, du kan se mere her.

BørneTelefonen har også en temaside om selvmordstanker, her kan du finde flere råd til hvad du kan gøre når selvmordstankerne dukker op.

Du har allerede vist din styrke ved at søge hjælp, det er en enorm god egenskab og drivkraft i livet, og det kan du godt være stolt over.

Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig. Jeg ønsker dig alt det bedste! Du er altid velkommen til at skrive igen eller ringe på tlf. 116111.

Mange kærlige hilsner
BørneBrevkassen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.