Brev
Papmor
Hej,
Jeg har hele mit liv haft problemer herhjemme, og i nogle situationer har det været slemmere end andre gange.
Mine forældre blev skilt, da jeg var 4 år. Jeg har efterhånden intet problem med at være skilsmissebarn, i hvert fald når det gælder imellem mine forældre.
Min far fandt hurtigt en kæreste, og et år efter blev de gift. Min far, hendes pige, hendes dreng, hende og jeg har nu levet i samme hus i næsten 9 år .. Og jeg kan simpelthen ikke fordrage min papmor.
Allerede som helt små, blev min papsøster og jeg slået. Det er så heldigvis ovre nu, selvom det varede et par år inden det sluttede helt.
I stedet for fysiskvold, er det nu mere gået over til at blive psysisk. Det er utrolig svært for mig, at få min hverdag til at fungere, når den altid startes med at blive råbt hårdt af og svinet til og sluttes af med det samme.
Jeg tør ikke tage nogle veninder med hjem, i frygt af at mine veninder ikke tør at være hos mig igen, hvis nu de oplever min papmor, som jeg gør.
Min paplillesøster, får slet ikke samme tone som jeg gør, da hun selvfølglig er englebarnet og det er sjældent, at det hun gør er forkert.
Jeg er kun hos min mor hver anden weekend, hvilket også er utrolig hårdt for mig, da jeg gerne vil bo hos hende. Hvis jeg fortæller min far det, bliver han både vred og skuffet og siger jeg bare skal holde min kæft – så det hjælper ikke rigtigt.
Da jeg gik i 6. Klasse begyndte jeg på selvskade. Jeg startede med at klippe i mig selv, de steder jeg kunne komme til det. Derefter begyndte jeg at cutte. Jeg har 17 forskellige ar op langs mine arme og andre steder på kroppen.
Jeg så det som en god løsning i starten, men jeg har efterhånden fået hjælp ik at stoppe. Mine forældre og min lærer fandt ud af det, og søgte hjælp.
Jeg har virkelig ikke lyst til at bo hos min far længere, men når jeg siger det højt, føler jeg ingen lytter og kan gøre noget ved det.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, for jeg kan ikke leve sådan her
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år.
Selvom det er store og svære ting, har du beskrevet det så godt, at jeg sagtens kan forestille mig, hvordan du har det. At komme ok igennem en skilsmisse og stoppe med at selvskade, er nogle store sejre, du har opnået i dit liv. Dine forældre søgte hjælpen til dig, og der var garanteret meget, du selv skulle gøre for at komme ud af selvskaden. Det kræver noget af en styrke, som du har. Det er sejt og flot! Måske kan du bruge noget af den samme styrke nu?
Det lyder bestemt ikke rart at bo hos din far og papmor. Psykisk vold er ligesom fysisk vold, og som du skriver, så virker det skræmmende - og begge former for vold er ikke lovlige. Psykisk vold, kan man måske se som at blive slået psykisk, og det er på ingen måde ok. Jeg er bekymret for, at din papmor ikke kan finde ud at at stoppe den psykiske vold, som hun udsætter dig for. Har du mon nogensinde fortalt om volden til en voksen, f.eks. din mor? Det er en ting, der er vigtigt at få delt med en voksen. På den måde kan du få den rigtige hjælp. Du har ret til en bo et sted, hvor du føler dig tryg, og hvor der bliver passet godt på dig.
Det lyder som om, at du har prøvet at fortælle din far, at du gerne vil bo hos din mor? Har du mon også talt med din mor om det? Jeg synes, du skal starte med at fortælle din mor om, hvordan det er at bo med din far og papmor, og at du hellere vil bo hos din mor. Din mor vil sandsynligvis gerne hjælpe dig og passe på dig, og hvis det ender med, at du skal bo hos hende, er det vigtigt, at hun kender til, hvordan det var hos din papmor og far. Kunne du mon tale med hende om det?
Du har ret til at sige, hvad du mener og ret til at blive hørt i sager, der handler om dig. Når det handler om noget med skilsmisse, så har du en rettighed, der kaldes for initiativretten. Det betyder, at du kan du bede Statsforvaltningen om at holde et møde med dine forældre. Du har nemlig ret til at blive hørt af Statsforvaltningen, hvis der er noget, du ikke har det godt med – f.eks. at du hellere vil bo hos din mor, fordi det er for hårdt at bo hos din far og papmor. Statsforvaltningen skal høre på det, du fortæller og finde ud af, om det vil være det bedst for dig, sammen med din mor og far.
Du kan ringe ind til Statsforvaltningens Børnenes Skilsmissetelefon, hvis du har brug for at bruge din initiativret: 20 600 550 http://www.statsforvaltningen.dk/site.aspx?p=8905 De kan hjælpe dig med, hvordan du skal gribe det hele an. Vælger du at bruge din initiativret, vil Statsforvaltningen indkalde dine forældre til en møde, hvor de taler om dine ønsker og hvad der er bedst for dig. Hvis du har brug for støtte til at ringe ind til Børnenes skilsmissetelefon, kan din mor eller måske din lærer hjælpe dig med at ringe?
På BørneTelefonen har vi også bisiddere, der hjælper børn med at tale med kommunen og Statsforvaltningen, hvis de ikke har det godt. Bisidderne sørger for, at man får sagt det, man gerne ville, og at man bliver hørt. Måske har du lyst til at få en bisidder? Du kan læse lidt mere om det her:
Jeg håber, at du gør, hvad der føles rigtigt for dig. Alle børn har ret til en godt og trygt liv, og det meget flot, at du er i gang med at skabe det for dig selv. Selvom din far ikke er enig i, at du hellere vil bo hos din mor, så er det vigtigt, at du bor der, hvor du har det bedst.
Du er altid meget velkommen til at skrive eller ringe til BørneTelefonen. Vi står klar til at hjælpe dig eller fortælle mere om initiativretten eller bisidderne.
Det kan også være, at din mor har brug for at tale med vores ForældreTelefon 35555557, her kan voksne få gratis rådgivning.
Jeg sender dig de allervarmeste tanker og krydser fingre for dig!
Mange hilsner
BørneTelefonen