Brev
Min veninde HADER sig selv.!!
Kære BB.
Min rigtig gode venininde (Lad os kalde hende L) er glad, smilende og sjov at være sammen med, men indeni er hun åben bart kaos!I går var vi til Holloween fest hos en anden veninde (Lad os kalde hende A), og da alle var gået, var vi fire piger tilbage (L, A, Mig og T). Vi lavede et håndtegn og blev enige om at vi ikke skulle sige det vi sagde her, til nogen.
T startede og sagde noget om en fyr, og et for seriøst forhold, og så blev det L´s tur. Hun begyndte at græde og sagde at hver gang hun kikkede sig selvi spejlet, ville hun ønske hun var død. Hun HADER sig selv.
Jeg har været inde i en spiseforstyrelse, været cutter og haft selvmordstanker, så jeg vidste præcis hvad hun snakker om, men alligevel blev jeg virkelig irrierteret på hende, fordi hun er den populæreste pige i klassen, hun er vikrelig smuk og nogle gange ville jeg ønske jeg var hende!
Jeg ved jo godt selv at det syntes hun ikke. Hun sagde også at hun havde overvejet at blive cutter, og at jeg forstår hende bedre end nogen anden!
Jeg vil gerne havde hende ud af det her lort hun har rodet sig ud i, eller give hende vinger så hun kan flyve op fra bunden igen, men det kan man jo ligesom ikke vel? Hvad skal jeg gøre?
Kh: Pige på 12
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12
Jeg kan godt forstå, du er bekymret for din veninde, T. Jeg kan læse på dit brev, at I fire piger har et godt og fortroligt venskab, hvor man må sige lige, hvad man tænker og føler...
Jeg får lyst til at sige, at dit brev kan være med til at vise, at selvom man ser ud på den 'rigtige' måde og er den mest 'populære', så er det ikke sikkert, man er glad... Du skriver nemlig, at du blev irritereret på T. Det forstår jeg faktisk godt, men måske blev du samtidig overrasket og forskrækket...? Eller var du egentlig bare irriteret?
Det kan være rigtig hårdt at være veninde til én, der har det så skidt med sig selv. Tror du, du ville kunne snakke med L om, hvad det betyder for dig, at hun har det skidt - at du bliver ked af det, og at du ville ønske, du kunne tage de svære følelser og tanker fra hende..? Måske kunne du skrive det til hende i et lille brev?
Jeg synes, det er så sødt og omsorgsfuldt skrevet, at du ville ønske, du kunne give hende vinger, så hun kunne flyve op fra bunden. Jeg ved godt, at du ikke kan give hende rigtige vinger, men en gang imellem kan ord hjælpe én på vej. Måske kan du selv komme i tanke om, at nogen har sagt noget til dig eller gjort noget for dig, der gav dig følelsen af at have en slags vinger...?
Hvad tænker du, hvis jeg foreslår dig at klippe et par vinger til hende i f.eks. papir? Ved siden af kunne du måske lægge et lille brev, hvor der står, at vingerne skal være et symbol på, at du ønsker, at hun kan flyve op fra bunden... Det kan være, det er noget, du har lyst til, hun skal have af dig... Men det kan også være, at du synes det kunne være rart at spørge T og A, om de vil være med til at give hende den lille 'gave'... På den måde kan I måske hjælpes ad med at passe på hinanden. Hvad synes du mon om den idé?
Derudover så tænker jeg, at det kunne være godt for din veninde at få hjælp fra en voksen, selvom hun har dig og de to andre søde veninder. Ville hun mon have mod til at snakke med sine forældre om det, tror du? Hvad tror du, hun ville sige, hvis du foreslog hende, at I sammen snakkede med en voksen? Sommetider kan det være rart at have en med, som kan hjælpe med at forklare...  Det kan være, at I begge to har et godt forhold til din mor... Måske snakker du med din mor, når du får det skidt, så hun i forvejen er god til at forstå den slags svære tanker... Og måske vil din mor hjælpe med at snakke med L's mor om det.
Det kan også være, at du tænker, det er nemmere at snakke med jeres klasselærer eller en af de andre lærere, I har... Kan du komme i tanke om én?
Hvis jeg nu har 'ramt' helt ved siden af, og du ikke kan komme i tanke om en voksen... Eller hvis du har brug for at snakke med en voksen, du ikke kender, så kan det måske være rart for dig at snakke med en rådgiver på BørneTelefonen (tlf. 116 111). Du kan også foreslå din veninde at ringe. Tror du, hun ville have lyst til det?
Tak fordi du skrev - og jeg håber, du kan bruge mine tanker og ideer.
Kh. BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Selvskade og cutting
Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.
Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?
Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.