Brev
Min veninde
Hej bb.
Jeg skriver ind fordi at min bedste veninde skærer i sig selv. Og jeg føler lidt at det er min skyld eftersom jeg flyttede skole og nu har hun ikke nogen venner tilbage som der forstår hende.
Hvis det ikke havde været for mig blev hun stadigvæk mobbet. Hun har cuttet sig selv før og det sagde hun til sine forældre og fik både psykolog og kom i noget hus halløj sammen med andre børn som heller ikke er helt “normale” hvis man kan kalde det, det men hun bliver tydeligvis ved
lige nu er det kun sådan at hun ridser i sig selv men hvis det nu går over til at hun faktisk vil slå sig selv ihjel så ved jeg ikke hvad jeg ville gøre.
Jeg ville bare gerne vide jeg kunne sove trygt og rart om natten og vide hun ikke ville gøre noget dumt
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige,
Tak for dit brev. Hvor er din veninde heldig at have en veninde som dig, jeg bliver helt varm om hjertet. Jeg kan læse, at du har været en rigtig god støtte for hende og givet hende omsorg.
Først vil jeg sige til dig, at det bestemt ikke er din skyld, hun skærer i sig selv. Jeg forstår godt, at du måske tænker det, fordi du føler en afmagt som veninde. Du gør det helt rigtige at søge hjælp hos voksne ved at skrive til os. Jeg tænker, din veninde igen skal have voksenhjælp, og så kan du være hendes støtte, som hun kan fortælle, hvordan det er at være i "hus halløj", som du beskriver.
Jeg tænker også, at din veninde lyder til at have fightervilje, når hun har været næsten stoppet og har været i et forløb.  Den vilje skal hun holde fast i, så den kan hjælpe hende videre
Det er tit at når man skærer i sig selv, kan man falde lidt tilbage, selvom man måske har været stoppet. Jeg tænker, at du skal sige til din veninde, at hun har brug for mere hjælp, og at du kan hjælpe hende med at sige det til hendes forældre eller en anden voksen.
Jeg tænker, det er vigtigt for dig, at du gør det tydeligt for din veninde, at du kan se hun er på afveje igen, og at du vil være med til at fortælle det til en voksen. Du skal også passe på dig selv, og du kan ikke løse din venindes problemer, men du kan være støtten, når hjælpen er sat ind.
Måske har du brug for lidt mere snak? Så kan du ringe til BørneTelefonen 116 111, hvor der sidder voksne klar til at snakke.
De bedste hilsner BørneTelefonen