Brev
Min søster…
Hej.
Jeg håber på at få et personligt svar og ikke bare blive henvist til nogle andre breve (som ikke minder om).
Først. Jeg har en søster på 13, jeg er selv 14. Der er halvandet år imellem os.
Jeg “kom til” at læse min søsters beskeder, med hendes hemmelige kæreste og hendes BV. Der står en masse. Fx. Noget om cutting… Og selvmord. Og noget om at hendes kæreste kunne lide hendes bryster…
Og altså, det sidste er jo ikke så slemt. Og jeg tænker heller ikke hun er typen som begår selvmord. Men cutting…Der stod hun cutter. Skærer i sig selv.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre? Skal jeg sige det til nogen? Det var jo ikke meningen jeg skulle læse hendes beskeder… Skal jeg bare lade som om det ikke er sket?
Hilsen en der gerne vil have svar
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Hvor er din søster heldig! Hun har nemlig en søster, der virkelig har lyst til at passe på hende. Så selvom du måske føler, at du har gjort noget forkert, fordi du har læst hendes SMS’er, så viser det jo også, at du virkelig bekymrer dig meget for hende. Husk det.
At læse andres SMS’er er ikke noget, man må gøre. Men nu har du gjort det, og derfor har du brug for at ”handle på det, du ved”.
Der er flere muligheder, hvis du gerne vil hjælpe hende. Den ene er, at du fortæller hende sandheden, også selvom hun sikkert starter med at blive meget sur. Du siger simpelthen, at der er sket noget, du er meget flov over. Sig, at du er kommet til at læse hendes beskeder, men at det faktisk ikke er det, du er mest ked af. Sig, at det, du allermest ked af, er, at du læste, at hun skader sig selv. Og at hun er et af de mennesker, der betyder allermest for dig - og netop derfor siger du noget til hende.
Måske har hun brug for at starte med at være sur, men jeg tror, at hun efter noget tid, vil være meget glad for, at du ikke bare lod som om, at du ikke vidste noget. Måske kan du endda hjælpe hende med at få det sagt til jeres forældre, så hun kan få den hjælp, hun fortjener. Det er nemlig forbundet med stor fare at skade sig selv. Det kan man simpelthen ikke holde til i længden - og derfor skal man have hjælp til det, man går og har det svært med og som ligger bag selvskaden.
Hvis du synes, det er svært at sige direkte til hende, kunne du starte med at vise din søster dit brev hertil og mit svar. Så vil hun kunne læse, hvor meget du holder af hende.
En anden mulighed er, at du selv fortæller det til dine forældre. Så er det nemlig deres ansvar at sørge for, at hun får det bedre. På den måde skal du heller ikke gå alene med din viden, og det tror jeg vil være rigtig rart for dig. Du giver med andre ord "ansvaret" videre. Det kan også være, at du har nogle andre voksne, som du taler godt med. Det kunne fx være en lærer, som du kan fortælle det til. Det vigtigste er, at du ikke gå alene med det, for det ansvar skal du ikke gå med selve. Du har altså også brug for hjælp til at hjælpe din søster.
Jeg håber, du kan bruge mit svar? Du er også meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 111611, hvis du har brug for at snakke.
De bedste hilsner
BørneTelefonen