Brev
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre
Jeg har det så fucking forfærdeligt hvilket jeg har haft i en længere periode, jeg kan aldrig sove og jeg ænder tit med at falde grædende i søvn hvor jeg så vågner op med spændinger i musklerne.
Jeg hader når folk kigger på mig i for lang tid og jeg kan tit begynde at få kvalme over det da jeg virkelig ikke kan lide mennekser og når der er for mange der kigger på mig.
Jeg har mistet interessen for min fritidsaktivitet som engang var min mulighed for at slippe væk fra hverdagen men nu vil jeg heller høre højt musik og bare ligge for mig selv i min seng.
Jeg har det virkelig dårligt med mig selv og hader mig selv endu mere for hverdag der går og det virkelig gået op for mig nu at jeg virkelig godt kunne bruge noget hjælp da jeg ikke har Lyst til at hade mig selv men jeg heller ikke kan lade være for jeg hader at mine tanker er så forfærdelige at jeg er helt derude hvor jeg tænker ‘alle gir ikke en Fuck omkring mig alligevel så hvorfor brug energi på at leve når jeg bare kunne dø”
jeg hader når folk kommer med små kommentere fordi jeg tænker så meget over dem at man skulle tro jeg var i gang med at analysere en novelle. Jeg hader hvordan jeg tænker så meget over hvad andre tænker over mig.
Idag har jeg brugt en time på at græde over jeg skulle op og fremlægge en fremlæggelse fordi jeg er så skide nervøs for folk vil tænke om mig når jeg står der oppe. ‘Står jeg forkert?’ ‘Har jeg det rigtige tøj på’. Idag var der en der kommenterede på min arm da jeg ligesom røg så langt ud at jeg begyndte at gøre mig selv ondt. Jeg har helt ikke lyst men det som om jeg ikke kan lade være for jeg kan slet ikke trække vejret og for hver gang jeg laver en streg er det som om mine skuldre blev lettere.
Jeg skriver også mange ting ned da jeg lidt følger de så bliver glemt lidt væk for så er jeg kommer ud med dem. Jeg ved snart ikke hvad jeg skal gøre mere for jeg kan heller ikke koncentrer mig i timerne mere og jeg er begyndt ikke at ville være sammen med nogen.
Jeg har behov for hjælp og det har jeg lidt indset jeg har bare ikke ture spørger om det da jeg ikke kan forklare noget til nogen med ord. Og jeg vil helt ikke involvere mine forældre, da intet er deres skyld. Og jeg ville ikke have de skal følge skyld over jeg har gjordt mig selv ondt da det heller ikke har noget med dem at gøre. Men jeg kunne godt bruge noget hjælp for det er ved at være et problem. Tak
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 14-årige
Jeg tænker på hvor længe det mon har stået på, at du har haft det sådan? Det må tage mange kræfter og være ensomt, at have det på den måde.
Det lyder som om, at du holder det lidt for dig selv. Det kan være svært for både skolelærer, venner og familie og folk omkring dig at vide, at du har det skidt. Men det er ikke meningen, at du skal skjule sådanne følelser og klare dem alene.
Du har ret i, at dine følelser og tanker ikke er nogens ‘skyld’ – men det er de voksnes ansvar at prøve at hjælpe dig.
Jeg forstår godt, at det er svært for dig at snakke med dine forældre om noget så sårbart som dine tanker og følelser. Men måske ville det være nemmere for dig at skrive om, hvordan du har det i et brev, som du kan aflevere til dem?
Du fortæller, at du i forvejen skriver dine tanker ned, og det er en rigtig god ide. Så får du måske tømt dine tanker en smule, og får ord på, hvordan du har det. Det kan også gøre det nemmere at udtrykke sig, når man skal tale med andre om det.
Når man føler at livet er meningsløst, kan det være nødvendigt med professionel hjælp ude fra. Det kan være at du og din familie skal have hjælp eller ideer til små ændringer i skolen og måske også derhjemme.
Du kan igennem din læge få en henvisning til en psykolog. En psykolog kan snakke med dig og give dig nogle redskaber til, hvordan at du kan arbejde med dine tanker og følelser. Derudover kan man gratis og anonymt få rådgivning og gode råd fra voksne rådgivere ved Psykiatrifonden. Du kan læse mere om Psykiatrifonden via dette link: https://www.psykiatrifonden.dk/faa-hjaelp.aspx
Når man skader sig selv, vil man måske føle sig for afhængig af smerten og kontrollen til, at man selv bare kan stoppe med det igen. Derfor kan det også være nødvendigt med hjælp fra professionelle, som er vant til at arbejde med selvskade. Du kan gratis og anonymt snakke med en voksen rådgiver fra LMS, som ofte snakker med børn og unge omkring selvskade. De kan også give dig nogle gode råd til, hvad du selv kan gøre, når trangen til selvskade melder sig. Du finder deres kontaktoplysninger ved at klikke på dette link: https://hjaelp.lmsos.dk/
Jeg håber at du kan bruge min hjælp. Ellers ring til os igen på BørneTelefonen igen.
Hvis du er åben og griber ud efter hjælp fra andre (selvom det føles svært), er der hjælp at hente. Til sidst vil jeg ønske dig al mulig god bedring.
Kærlig hilsen BørneTelefonen.