Brev
Jeg har det dårligt
Kære børnetelefon. Det seneste års tid har jeg haft det dårligt. Jeg er næsten altid ked af det, og jeg er altid nervøs.
Jeg har det ikke særligt godt i min klasse, fordi min klassekammerater driller og ikke er særlig søde. Omkring septemper 2019 begyndte jeg at have ondt i maven hver eneste dag. Jeg begyndte ikke at kunne være ordenlig glad, fordi at det “triste” altid forstærkede det.
Jeg gik til lægen for at finde ud af hvorfor, men de sagde at det bare var på grund af mine følelser. Her i sommers (2020) gik det lidt bedere men nu er det blevet dobelt så dårligt igen. I en periode cuttede jeg rigtig meget, men jeg stoppede dog for ca. 6 1/2 måned siden. Jeg har dog stadig en stor lyst til at gøre det. Jeg bliver bange og nervøs for selv den mindste ting og jeg græder næsten hver dag. Jeg hadder at tale til nye mennesker og for næsten panik anfald hver gang jeg skal fremlægge.
Jeg prøver at fortælle mine forældre om det, men jeg er bange for at fortælle dem hvordan jeg virkelig har det. Jeg har så mange hemmeligheder for dem, og jeg ved at de ikke ville elske mig mere vis jeg fortalte dem det. Jeg har prøvet at forslå at jeg måske kunne have angst til dem men de tror ikke på det. Jeg fortæller dem kun meget lidt af hvordan jeg egenligt har det. Jeg har også haft selvmords tanker, og har dem stadig nogle gange.
Jeg har ok mange venner, men jeg ved at jeg aldrig er nogles førstevalg og det gør mig ked af det. Alle mine venner glemmer mig også altid.
Jeg er started til psykolog men jeg tror ikke det hjælper.
Jeg hadder mig selv og hvordan jeg ser ud. Jeg er også utrolig bange for at mine forældre finder ud af at jeg er lesbisk. Jeg har stadig ondt i maven hver dag. Hvad skal jeg gøre?
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 11 år
Hvor er det godt, at du skriver til os! Jeg kan se, at du har det rigtig svært og ikke føler, at du får nogen særlig hjælp. Jeg kan godt forstå, at det giver dig ondt i maven. Jeg vil gerne give dig et par råd med på vejen.
Du skriver, at du stoppede med at cutte for 6 1/2 måned siden, men stadig har lyst og at du har selvmordstanker. Vi ved, at selvskade ofte er et tegn på, at der er noget, der er så svært, at man ikke selv kan overskue det. Derfor er det også rigtig vigtigt, at man får snakket med nogen om de ting, der fylder.
Du har allerede været god til at søge hjælp hos din læge og dine forældre, men har ikke rigtig følt, at de helt har forstået, hvordan du egentlig har det. Jeg synes, at det er rigtig flot, at du har prøvet at sige det. Det kræver ret meget mod og styrke.
Jeg tænker dine forældre har hjulpet dig med at få talt med lægen og hjulpet med at du nu taler med en psykolog? Dette har de sikkert gjort, fordi de godt kan mærke du har det svært og vil gøre alt for at hjælpe dig. Måske de har mærket det er svært at tale om, og derfor håber de at en psykolog, måske kan være den person, hvor du bruger dit mod og styrke til at få åbnet op?
Det er rigtig godt, at du er startet til en psykolog, så du kan få lidt hjælp til at få det bedre igen. At gå til psykolog handler meget om kemi, det vil sige du skal føle dig tryg og tilpas hos din psykolog. Det er helt okay at skifte psykolog, hvis man ikke føler, at ens psykolog er den rigtige.
Det tager dog ofte lidt tid før man mærker, at man får det bedre, når man går hos en psykolog. Derfor kan det være en god idé at give det en chance, hvis kemien er god. Men hvis man ikke føler sig tilpas og hjulpet efter et par gange, så er det måske en idé at skifte psykolog. Giver det mon mening for dig?
Du skriver, at du er bange for at fortælle dine forældre, hvordan du virkelig har det. Du er bange for, at de ikke vil elske dig mere, hvis du fortalte dem det. Jeg kan godt forstå, at det kan gøre dig bange at skulle fortælle dem det.
Langt de fleste forældre vil rigtig gerne have, at deres børn er glade og har det godt. Derfor kan det også virke som om, at man skuffer dem, hvis man ikke har det godt. De fleste forældre vil dog også rigtig gerne hjælpe til, at deres børn har det godt.
Forældre ved godt at ens børn også har tidspunkter i livet, hvor det kan føles svært og hvor de har særlig brug for hjælp og støtte, og forældre stopper ikke med at elske deres børn, selvom de har det svært.
Derfor kan det være en rigtig god idé, at de får at vide, hvordan du har det, så de kan give dig alt den hjælp og støtte som du har brug for. Giver det måske mening for dig?
Jeg kan godt forstå, hvis det er svært at fortælle dem det. Mange børn og unge synes, at det er nemmere at skrive et brev til dem, så man ikke behøver at sige noget. En del viser deres forældre det brev, de har skrevet til os og deres svar. Det kan gøre det lidt nemmere.
Hvis det ikke er en mulighed for dig, er der måske en anden voksen, du føler dig tryg ved? Det kunne være en lærer, pædagog, et familiemedlem eller en ven/venindes forældre. Det kan nogle gange være nemmere at snakke med nogle andre end ens forældre. På den måde kan den voksne hjælpe dig med at få snakket om tingene og måske få sagt det til dine forældre, hvis det kan være en hjælp. Er det mon en mulighed for dig?
Du har været så god til at beskrive din situation til os i dit brev. Det tænker jeg, er den styrke du skal bruge til at få sat ord på, hvordan du har det overfor nogle flere.
Jeg kan for eksempel læse det føles svært i skolen, det kan også være med til at give en ondt i maven, det er at opleve drillerier og ikke føle ens klassekammerater er søde er ikke ok at gå med alene, det kan du få hjælp til. Du skal vide, at det er lærernes ansvar at sikre at alle børn i klassen trives og har det godt, så også her tænker jeg din lærer skal indover, så du kan få det bedre i klassen. Det er deres og ikke dit ansvar.
Du skal vide, du er god nok, lige som den du er og du fortjener at blive lyttet til. Jeg håber du vil bruge det mod jeg mærker du har til at åbne mere op overfor de voksne, der er omkring dig. Du er ikke alene.
Jeg håber, at du kan bruge mine råd. Ellers er du altid velkommen til at skrive til os igen eller ringe til os på 116111.
De bedste ønsker
BørneTelefonen