Brev
Jeg depressions cutter
Hej brevkasse
Jeg har virkelig brug for jeres hjælp!!
Jeg er en pige på 12 og jeg ville ikke ligefrem sige jeg ikke kan sove pga depression eller noget i den stil,men. Jeg har sådan en indre vrede eller sorg som jeg i nogle tilfælde viser lidt for meget.
Jeg har hele tiden haft den følelse af at jeg bare kunne tude her på det sidste men har gemt den så der er ikke nogle der har lagt mærke til det men så skete der noget som ændrede alt.
I starten var det bare bagsiden af bladet der gav mig små rifter, men samme dag ændrede jeg det var bagsiden til selve bladet. At cutte ved jeg ikke er det rigtige at gøre men det virker bare så ligegyldigt det hele.
Og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre fordi det er ikke noget jeg vil have alle skal vide!!! Men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre om jeg skal blive ved eller finde en måde hvor på jeg rent faktisk kan stoppe og hvordan!!!
Hjæælp
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige
Det er rigtig godt, at du skriver herind. Du giver selv udtryk for, at det at cutte ikke er det rigtige at gøre. Og jeg fornemmer derfor, at du godt kan mærke, at det ikke er en god løsning, når du skærer i dig selv. Når du derfor spørger, om du skal finde en måde at stoppe på, så er mit svar et stort JA. Du skal finde en måde at stoppe på – men med hjælp fra nogle voksne.
Måske har du oplevet, at det at skære i dig selv fjerner den vrede, sorg eller smerte, du mærker indeni et øjeblik. Men du har sikkert også mærket, at man kort tid efter faktisk bare har det værre endnu. For det at cutte fjerner ikke problemerne. Og samtidig får man tit dårlig samvittighed, skyldfølelse og uro over at have skadet sig selv.
En bedre løsning er derfor, at prøve at finde en løsning på det, der ligger bag selvskaden. Du skriver, at du har en vrede eller sorg. Og du beskriver derfor nok meget fint, grunden til at du selvskader. Ved du, hvor vreden og sorgen kommer fra? Eller hvad der har startet den?
Jeg kan godt forstå, at du ikke vil have, at alle skal vide det. Men jeg tænker også, at du ikke skal stå med de følelser alene. Du har brug for at få hjælp til den sorg og vrede, du oplever. Hvilken voksen stoler du særligt meget på? En af dine forældre, bedsteforældre, lærere, pædagoger? Eller en af dine venners forældre?
Det kan være svært at bede om hjælp. For nogen hjælper det at skrive et brev. Du kan også vælge at vise dit brev hertil og mit svar til en voksen. Sammen med den voksne kan du kigge på hjemmesiden: http://www.lmsos.dk/. Her er råd til hvordan man stopper med at cutte.
Det er helt naturligt at have nogle perioder i sit liv, hvor tingene bare virker rigtig svære. Og på de tidspunkter kan det hjælpe at snakke med nogen. Det lyder måske mærkeligt, at det kan hjælpe. Men når man deler sine følelser, er der også andre, der kan hjælpe med at finde en løsning, så man får hjælp til at komme ud af de triste tanker og følelsen af ligegyldighed.
Én ting er sikkert, og det er at du ikke skal gå rundt og være så trist. Derfor håber jeg, at du får noget hjælp. Du er meget velkommen til at ringe til os på BørneTelefonen 116111. Så kan vi tale om, hvem du helst vil gå til af de voksne omkring dig.
Kærlig Hilsen Børnetelefonen.