Indlægges

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år,

Hvor er det godt, du har skrevet herind! Når man går rundt med så mange svære tanker og følelser, kan det være svært at finde ud af, hvad man skal gøre, og hvem man kan snakke med. Men det er bare så vigtigt, at man får snakket med nogen – for nogle gange går man med nogle ting, som næsten er umulige at komme af med alene.

Du skriver, at du ikke vil tale med din familie, dine venner eller andre, du kender. Er der en særlig grund til det? Nogle gange kan man godt føle, at det er pinligt, andre gange er man måske bange for at gøre nogen kede af det eller bekymret.

Det kan være rigtig svært at tage sådan en samtale, så nogle gange vil man ikke tale med nogen, man kender, fordi man ikke ved, hvordan man skal gribe det an – og om man overhovedet kan få det sagt. Hvis det er sådan, du har det, kan det være en hjælp at skrive alt dét ned, man gerne vil sige. Enten så man selv kan læse det op for dén, man vil tale med – eller give det som et brev til den person, man gerne vil tale med. Det kunne være sundhedsplejersken på skolen eller at du ringer til din læge og får en snak. Telefonnummeret til din læge står på dit gule sundhedskort. Begge er gode at snakke med om de ting, som du går med. Det er også en læge, der kan hjælpe dig, hvis det er en indlæggelse, der skal til eller hjælp fra en psykolog. Og du har altså ret til at få hjælp, når du har det så dårligt. Det ville være godt, at du fik en snak med lægen, så du kan få hjælp til dine ting samme sted. Og du kan få hjælp til at få det godt igen.

Ellers er der også rådgivninger, man kan kontakte, hvor man kan tale med folk, man ikke kender. Det kan fx være omkring spiseforstyrrelser og selvskade. Du kan finde deres nummer og chat lige her.

Du er også meget velkommen til at smse, ringe elle chatte med BørneTelefonen 116 111. Vi vil også meget gerne tale mere med dig om, hvad du kan gøre for at få det bedre. Vi kan f.eks. hjælpe dig med at finde ud af, hvilke anonyme rådgivninger og hjælp der er dér, hvor du bor, og som du vil kunne kontakte.

Det er meget vigtigt, at du ikke går rundt med alle de svære ting alene. Du kan nemlig få det godt igen – nogle gange har man bare brug for hjælp til at finde ud af hvordan.

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Få flere gode råd om Selvskade og cutting

Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.

Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?

Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.

Selvskade Andre der hjælper

Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade

Rådgivning og andre tilbud vedrørende spiseforstyrrelse og selvskade
Læs mere

Psykiatrifonden

Rådgivning og støttetilbud om psykisk sygdom og diagnoser
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.