Brev
Hvorfor ville man gøre det?
Kære BørneBrevkassen,
Jeg er en pige på 15 år.
Jeg er begyndt at undre mig meget over noget, og bare rolig det er ikke et svært matematik-regnestykke. Det er bare noget jeg gerne vil have et konkret svar på.
I starten af 9. klasse, gik jeg i klasse med en veninde. Vi har kendt hinanden siden vi var 9-10 år, og sommerferien inden 9. klasse var vi begyndt at være rigtig tætte veninder. Faktisk bedste veninder.
Jeg vidste allerede før det at hun var præget af en masse psykiske problemer, og fortalte hende at hvis der var noget så kunne hun altid komme til mig. Det skal lige siges at hun var rigtig langt nede, hvor hun skar i sig selv. Hun havde delvist selvmordstanker, og skrev nogle grimme ting om sig selv i hendes dansk-hæfte/biologi-hæfte.
Efter noget tid hvor jeg sådan havde fået mig et ordenligt indblik, kunne jeg ikke forstå hvad problemet var. Så en dag spurgte jeg hende: “Hvad er der i dit liv som er så forfærdeligt, at du har brug for at selvskade?” Hendes svar: “Det er det der er problemet, der er ikke noget galt med mit liv.” Hun har en meget sød familie, hun har en hund som hun elsker overalt på jorden. Hun ved en hel masse forskellige ting, og så er hun en meget køn pige. Hun har ikke svært ved at få venner, og jeg indrømmer gerne at hun har flere end jeg har.
Kan det virkelig passe at der er nogen som skærer i sig selv, har selvmordstanker, på grund af absolut ingenting. Og hvorfor vil man gå igennem alt det, når man selv mener at man har det godt?
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på15 år,
Det kan være svært at svare helt konkret på dit spørgsmål, da jeg ikke kender din veninde, og der kan være mange årsager til selvskade og selvmordstanker. Jeg vil dog først fortælle dig, at jeg er imponeret over dit brev. Det er flot, hvordan du prøver at reflektere og forstå din venindes baggrund for hendes psykiske problemer. Det fortæller mig også, at du selv er en rigtig god veninde.
Som sagt kan der være mange årsager til, hvorfor en person vælger at gøre skade på sig selv, men overordnet drejer det sig om at lindre en psykisk smerte ved at påføre sig selv fysisk smerte. Det er altså en måde, hvorpå den selvskadende person kan håndtere svære følelser, tanker og oplevelser.
Hos nogle mennesker kan det skyldes traumatiske oplevelser i barndommen, men man mener også, at biologiske faktorer kan bidrage til, at man skader sig selv. Hos nogle skyldes selvskadende adfærd blandt andet en hormonel ubalance i hjernen. Derudover frigives der også hos nogle selvskadende personer stoffer i hjernen, der medfører en smertedæmpende og lystfremmende effekt, hvilket kan give en form for afhængighed.
Du skriver i dit brev, at du har konfronteret din veninde, og spurgt hende direkte om årsagen til hendes selvskade. Det er ikke sikkert, din veninde selv er klar over grunden, eller måske ønsker hun ikke at dele det med andre, da det at gøres kade på sig selv ofte er forbundet med en stor skamfølelse.
Jeg kan godt forstå, at din venindes handlinger kan give anledning til forvirring og frustrationer, men måske hjælper du din veninde bedst ved at være forstående og give hende tid, da kan være en lang proces at stoppe selvskaden. Det erselvfølgelig også vigtigt, at din veninde får den rigtige hjælp – mon hendes forældre er klar over hendes selvskadende adfærd?
Jeg kan også anbefale, at du læser mere om selvskade på hjemmesiden for
Landsforeningen mod spiseforstyrrelser ogselvskade:
http://www.selvskade.dk.
Kærlig hilsen,
BørneTelefonen