Brev
Cutting.
Jeg er en pige på 15 som har cuttet i 2 år. Min mor ved det ikke. Faktisk er det kun min bedste veninder, og de er ret bekymrede for mig. Jeg har overbevist dem om at jeg har styr på sagen, og at jeg får hjælp. Jeg gik til psykolog i et år, og nu savner jeg det bare.
Hvad kan jeg gøre for at bliver afvænnet med denne afhængighed. Jeg gør det oftest i benet eller andre steder som er lette at skjule. Jeg cutter ikke med kniv eller noget, ridser min arm til blods med sikkerhedsnål. I skoletiden smiler jeg, og folk har set mine ar. Men jeg griner bare og siger at det er hvad der sker når man har kat.
Jeg tror ærlig talt at min mor ville tro jeg gør det for opmærksomhed. Men det gør jeg ikke. Jeg elsker som sådan mit liv, men lider af en vinter depression, som gør at jeg har brug for at komme ud med det. Jeg er også blevet tvunget til nogle ting i min fortid, derfor psykologen. Der var en dreng som truede mig til døden, hvis ikke jeg gjorde “noget.” Har fået hjælp af politi, forældre(dvs. mor.) og psykolog. Men det sidder fast i mig.
Vil rigtig gerne have noget hjælp til at finde nogle metoder. I…
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år.
Mange tak for dit brev.
Jeg kan forstå, at du gennem 2 år har ridset dig selv og har været igennem et samtaleforløb ved en psykolog, der nu er afsluttet.
Hvor er det godt, at du er blevet klar over, at du ønsker nogle andre metoder til at bearbejde den smerte som du går med indeni. Jeg tænker, det må være en stor motivationsfaktor for dig, til at ændre på den adfærd, som du er fanget i?
Du spørger efter metoder til at ændre adfærd.
For at ændre adfærd, tror jeg, det kunne være godt for dig, at få en fast samtale partner, der først og fremmest kan lytte til dig og høre din historie. Som jeg læser dit brev, kan jeg forstå, at du går med nogle tanker fra den episode med drengen, der truede dig. Jeg tænker, at du dengang talte med din mor og flere andre. Kunne du måske tale med din mor om det igen – og fortælle hende, hvor meget det går dig på og hvad det gør ved dig? Hvis du ikke kan tale med din mor, kan det være, at der er en anden voksen tæt på dig, som du kunne betro dig til – ex. bedstemor, moster, faster eller andet familie medlem? Det kunne også være en af dine lærere eller sundhedsplejersken på din skole…
En anden metode kan være at sætte noget andet i stedet for at cutte, når trangen melder sig. Hvad det kan være, har jeg svært ved at fortælle dig, da jeg ikke har talt med dig, men jeg kan give dig nogle forslag og så kan du afprøve, om det kunne være noget for dig… ex. at tage et dejligt varmt bad, at ringe til en veninde og fortælle hvordan du har det og om dine intentioner, at gå en tur, at spille musik, at ringe til BørneTelefonen på 116 111, at ….. du har måske allerede erfaringer med noget, der evt. kan virke for dig..?
Du kan også kontakte Landsforeningen mod Selvskade (
www.lmsnyt.dk
), hvor du kan tale med en anonym rådgiver mandag-torsdag mellem 16-20 på 7010 1818 – de har også støttegrupper og mulighed for personlig rådgivning.
Som jeg forstår det, var du glad for samtalerne med psykologen og kunne godt tænke dig at få lignende støtte igen? Jeg ved ikke præcis, hvordan dit forløb har været, og om det vil være muligt for dig at få bevilget mere hjælp fra en psykolog, men måske var det en mulighed at undersøge det? Det kan sundhedsplejersken på din skole måske hjælpe dig med - eller du kan ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvor en rådgiver måske vil kunne hjælpe dig med at finde ud af, hvilke muligheder der er for dig.
Kærlig hilsen
BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Selvskade og cutting
Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.
Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?
Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.