Brev
Cutning
Det svært at sige, men prøver…..
For lang tid siden, ca 3-4 år siden, begyndte jeg at cutte. Øhm jeg var ik særlig gammel første gang,
jeg gjorde det fordi en af mine venner(som stadig er min ven) havde gjort det… Jeg troede det ville være sej at gøre, men da jeg kom i 4-5 klasse, blev det værre, min ven prøvede at tage sit eget liv…
Jeg blev så pisse ked at jeg aldrig snakkede med nogen, sad alene i skole, gjorde aldrig noget, græd bare, men han kom på hospitalet, lå der 5-6 dage, og jeg fik det bare pisse skidt, efter alt, og det blev så værre, en af mine andre venner tog sit eget liv, og der brød min verden sammen, først den ene, og så den anden,
den ene lå stadig på hospitalet da den anden døde, jeg tog op til ham og fortalte ham det… Han begyndte selvfølgelig at græde, lidt efter kom han hjem fra hospitalet, og der var gået lidt tid igen, hvor hans mor ligepludselig ringer til mig igen….. Siger de sammen ord som sidst, jeg stor tuder, der skete heldigvis ik noget, men jeg begyndte at cutte igen, fordi det på en måde hjalp min ven, efter den anden gang…
Men mit blev værre, og jeg endte ogs på hospitalet, i 3-4 dage….. Jeg kom tilbage i skolen igen, dem fra min klasse var glade for at se mig, og jeg fik på en måde venner igen, og jeg kunne snakke med dem igen…..
Jeg har det stadig skide dårligt, og gør det stadig(altså cutter) og det er det dummeste der findes på denne jord, og det ik løsningen, men nogen gange føler man det bare..
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Tak for dit brev! Det er godt nok forståeligt, at du nogle gange har det rigtig svært. Det er bare så hårdt at miste nogen, man holder rigtig meget af.
Det lyder heldigvis som om, du har nogle gode venner, der holder af dig. Og det er en meget vigtig ting, når man har det svært. Det vil være en god idé, hvis du taler med nogle af dem om det hele. Det kan hjælpe meget at tale med andre, så man ikke skal gå og bære det hele selv.
Jeg tænker også på, om du mon taler med nogle voksne – både om dem du har mistet, men også om at du cutter?
Det tror jeg nemlig kunne være en god ide. Når man cutter, så har man helt klart brug for voksenhjælp til de ting, der gør ondt indvendig. Og brug for hjælp til at finde ud af, hvad man kan gøre i stedet for at cutte. Du skriver selv så flot, at du godt ved, at cutting ikke er løsningen.
Alligevel kan det være svært at lade være, når man føler smerte inden i. Du skal derfor have hjælp til det, der gør ondt inden i.
Det kan en psykolog hjælpe dig med. Derfor vil jeg råde dig til at få talt med nogen – der kan hjælpe dig med at komme til en psykolog. Jeg synes derfor, at du skal få talt med dine forældre om, at du stadig har det rigtig skidt oven på dine oplevelser. Du kunne også vælge at tale med din klasselærer? Eller en anden voksen, du er glad for.
Du skriver, du har været på hospitalet – måske får du stadig hjælp derfra? Hvis du gør, så vil jeg foreslå dig, at du viser den voksne dit brev og mit svar. Så vil den voksne forstå, at du har stadig ikke har det godt – og har brug for mere hjælp.
Du kan også få hjælp af LMS – der er en forening, der hjælper børn, der cutter eller lider af spiseforstyrrelser. Læs mere på: http://www.spiseforstyrrelser.dk/
Jeg vil ønske dig et kæmpe held og lykke med at få talt med nogen, så du kan få den nødvendige hjælp.
De kærligste hilsener fra
BørneTelefonen