Brev
cutforbieber
hej børnebrevkasse
jeg hedder C. og er 11 år.
for et par dage siden fik jeg min veninde til at skære justin bieber min arm i frikvarteret.
hun sagde i skolen til mig jeg ikke måtte sige noget om hende hvis min mor så det og spurgte ind til det,
da jeg kom hjem fra skole så min mor det for jeg havde en t-shirt på den dag min mor så det og spurgte ,,C., hvad er det”? jeg svarede bare det var min veninde der havdet siddet og leget lidt med min arm selvom jeg havde selv bedt om det så jeg løj både over for min mor og min veninde
jeg tør ikke at sige sandheden over for min mor
hvad gør jeg ?
Pige, 11 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære C.Mange tak for dit brev til vores brevkasse. Jeg kan forstå, at du har fået en veninde til at skære navnet Justin Bieber i armen på dig, og at du nu har det svært med at have løjet om det både overfor din mor og din veninde.Jeg synes, det er så fint, du skriver ind til os, fordi jeg kan forstå, at du har det rigtig svært med at have løjet overfor dem, der betyder meget for dig. Det er godt, at du har nogle bestemte meninger om, hvad det vil sige at være en god datter og en god veninde. Det lyder som om, at du synes, det er vigtigt at have det sjovt og hyggeligt sammen, og at man er ærlig overfor hinanden. Det er ret sejt, at du som 11-årig allerede har sådan nogle fine tanker om, hvad der virkelig betyder noget for dig.Jeg har godt læst om hashtags som cutforbieber, som vist nok skulle være en slags protest for at få Justin Bieber til at holde op med at ryge hash. Jeg ved ikke, om det er rigtigt? Hvis det er, så synes jeg jo, det er rigtig fint, at du og din veninde gerne vil være med til at støtte op om det, men det lyder også som en meget voldsom måde at vise støtte på. Jeg tænker på, om det ikke gjorde ondt? Og hvordan mon du reagerede bagefter? Gad vide om du har fortrudt det bagefter, eller? Jeg synes, det er en god ide, hvis du viser dette brev til din mor og din veninde. Jeg sikker på, at de så vil forstå, at det er vigtigt for dig, at du får fortalt dem sandheden, fordi de betyder meget for dig. Måske er det også vigtigt, at du fortæller din mor lidt om, hvad cutforbieber er for noget, så hun bedre kan forstå, hvorfor du har gjort det. Ellers kan hun måske godt blive lidt forskrækket over det.Jeg ved, der er rigtig mange unge piger, der er helt vilde med Justin Bieber, og at de synes, han både er god til at synge, danse, og at han ser lækker ud. Jeg håber, at du og din veninde fortsat får det rigtig hyggeligt og sjovt med at snakke om, hvor vilde I er med ham. Jeg er sikker på, at både din mor og din veninde vil forstå dig, når du fortæller dem sandheden om, hvad der skete, og hvad du fik fortalt din mor.Held og lykke med det og kærlige hilsner til dig og veninden fra BørneBrevkassen
Få flere gode råd om Selvskade og cutting
Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.
Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?
Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.