Brev
Coping-strategier til selvskade
Hej brevkasse.
Jeg er en pige på 14 år, der kæmper med både angst og depression.
Det er rigtig hårdt, og jeg er super træt af alting og er næsten ved at give op.
Jeg er lige startet i et behandlingsforløb i Psykiatrien, men jeg har en følelse af, at samtaler ikke kommer til at virke.
Jeg tror bare ikke på den slags, at nogle ord, aftaler eller øvelser “bare” kan ændre min tankegang og gøre at jeg får det bedre.
Jeg skærer i mig selv næsten hver dag på mine lår og hofter. Fordi jeg bl.a føler at jeg fortjener det, fordi jeg bliver så ked af det, at jeg ikke kan holde det ud, eller også fordi jeg føler mig så tom, at jeg er nødt til at føle et eller andet.
Jeg kan ikke fortælle nogen om selvskaden, hverken psykologen, “vennerne”, familie eller andre. Jeg prøver at stoppe, men så sker der noget dårligt og så er den gal igen.
Mit spørgsmål er egentlig bare:
Har I nogle gode strategier, til at undgå selvskade, når man har trang til at skære i sig selv?
Er der noget man kan gøre, som afhjælper trangen?
På forhand tak
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 14-årige
Jeg forstår godt, at du er træt af at kæmpe med selvskade, angst og depression. Det må kræve enormt meget overskud fra din side.
Du efterlyser en coping-strategi, der kan mindske din trang til at skære i dig selv. Det er godt, at du vil give trangen til selvskade ‘modstand’, når den dukker op.
Det er også godt, at du er startet i et behandlingsforløb.  Det er vigtigt for behandlerne at vide, hvordan trangen til selvskade rammer netop dig.  Strategier, der vil være virksomme for dig, bygger på viden om dig, din familie og din historie.
Når du taler med behandlerne, så kan I sammen kan finde ud af hvilke øvelser og strategier, der passer til dig.
Nogle gange skal der mere end et forsøg til. Og måske skal du anvende flere forskellige metoder og strategier, før du føler dig hjulpet.
Ofte vil succesfulde strategier og behandlingsforløb indbefatte samtaler med de mennesker, der er omkring dig. Det er ikke nemt at få det bedre – uden hjælp fra andre!
Kender du LMS? Jeg ved, at rådgiverne ved LMS snakker med mange børn og unge om selvskade. Så de har måske også et par gode råd i forhold til, hvordan du kan arbejde med dig selv. Du finder informationer om LMS ved at klikke HER.
Hvad der helt konkret kan afhjælpe trangen til selvskade, vil som sagt være forskelligt fra person til person. Jeg har dog før snakket med unge, som synes, at trangen bliver mindre, hvis de fokuserer på noget andet – eksempelvis lytter til noget musik, løber sig en tur, ringer til en god ven eller lignende.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og så ønsker jeg alt det bedste for dig. Hold modet oppe – du er på rette vej.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen.