Brev
Lorte liv…
Hej.
Jeg har et mega dårligt liv lige nu.
Min far drikker rigtig mange øl om dagen og falder i søvn på sofaen lige efter aftensmaden (som er kl 17:30 ca.) og mig og mine søskende og vores mor kan ikke få ham op. Han råber rigtig meget af os ,men han kan også være sød.
Jeg har også ret lavt selvværd og spiser næsten ikke noget. Men det jeg spiser bliver kastet op igen. Det hjælper ikke på mit selvværd med alle arrene jeg har fået, fordi jeg skærer i mig selv. Mine bedste veninder ved det godt, men det gør mine forældre ikke.
Hjælp.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Tak for dit brev.
Jeg kan virkelig godt forstå, at du skriver Lorte liv!
At vokse op med en far, som drikker – og så meget, som du fortæller … det er helt rigtigt at kalde det noget lort.
Du skriver også, at din far kan være sød. Jeg tænker derfor, at du også har gode minder med din far. Man kan godt være en sød far – og samtidig have et misbrug og brug for hjælp. Det er vigtigt at din far får hjælp til at være en god far, der kan passe på dig og din familie. Det kan han ikke lige nu, kan jeg se.
En pige som dig, skal slet ikke vokse op med sådan en hverdag, hvor far falder i søvn efter aftensmaden hver dag.
Du skal føle dig tryg og mærke dine forældre aktivt vise deres omsorg og kærlighed for dig.
Du er ikke det eneste barn, som oplever noget lignende. Derfor har vi i Danmark mulighed for at hjælpe dig og din familie. Din far kan få hjælp til at stoppe alkoholmisbrug, hvis han ender med at ønske det.
Det er kommunen, du skal tale med. Det kan være lidt svært, hvordan man får fat i dem. Hvis du havde været i skole og ikke på sommerferie, ville jeg have skrevet til dig, at du måske kunne tale med en lærer?
En anden mulighed er at ringe til 116111 på BørneTelefonen. Her vil du komme til at tale med en voksen, som hjælper dig med – hvor og hvordan, du spørger efter hjælp. Den voksne kan også sørge for, at du får en voksen med, når du skal tale med kommunen. Det kan nemlig være lidt forvirrende – og derfor er det rart at være to. Sådan har mange voksne det også.
Det er vigtigt, at du ringer. Jeg tænker, at din fars og din families problemer kan hænge sammen med, at du nu er ramt af selvskadetrang. Kan du prøve at tale med din mor om det? Jeg ved godt, at det føles næsten umuligt. Men din mor har brug for at vide, hvordan du egentligt går rundt og har det.
Når en pige på 12 år skærer i sig selv og har svært ved at spise, så SKAL de voksne hjælpe. Du har KRAV og RET til at få hjælp.
Hvis du har tillid til en af dine veninders forældre, kan du også prøve at fortælle dem lidt om, hvad der foregår hjemme hos dig. Det kan være rigtig svært – men jeg skriver det, fordi du lyder til at gå meget alene med det og ikke har fået det fortalt til nogle voksne, som kan gøre noget for dig. Måske en af dem vil hjælpe dig med at ringe til BørneTelefonen?
Nummeret er 116111.
Du kan også læse og se mere om at leve med alkohol i familien her: Alkohol i familien
Og ros til dig – fordi du skriver. Det er et godt tegn, at du selv gør noget for at hjælpe dig selv. Det er en super kraft at kunne passe på sig selv – og ofte er den rigtige måde at gøre det på – at spørge om hjælp.
Mange hilsner og skriv igen, hvis du alligevel kommer i tvivl.
BørneTelefonen
Få flere gode råd om Selvskade og cutting
Cutter du selv? Eller har du en ven, som har selvskadende adfærd? Hvis man påfører sig selv fysisk smerte, er det et tegn på, at man har det dårligt indeni. Derfor er det vigtigt at få hjælp.
Hvis du har cuttet, kan det være du har fået ar og tænker: Går mine ar væk? Hvad skal jeg sige, når folk spørg indtil mine ar? Det kan også være du gerne vil stoppe med at skade dig selv, men ikke ved hvordan. Måske du tænker: Hvordan skal jeg fortælle til mine forældre at jeg cutter? Hvordan får jeg hjælp?
Her på siden kan du finde alternativer til selvskade. Du kan også lave en handleplan, der hjælper dig, når du har det svært, du kan læse om forskellig svære følelser og hvad der kan hjælpe eller du kan læse andre børns breve.