Selvmordstanker

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige

Det lyder ikke som om, at du har det særlig godt og det vil jeg meget gerne hjælpe dig med at få.

Først og fremmest er det ikke i orden, at du bliver ”set ned på” – hverken af dine klassekammerater eller af nogen andre. For du har helt ret – du skal stå ved den unikke person, som du er. Og folk omkring dig skal acceptere dig præcis, som du er.

Det må være enormt hårdt at have den følelse af at andre ”ser ned på en”. Det er faktisk din lærers pligt at sikre sig, at der ikke foregår nogle former for drillerier eller mobning på skolen. Kan du måske snakke med din lærer om, hvordan du har det på skolen? Så kan din lærer nemlig hjælpe dig med at fortælle dine klassekammerater, at du rent faktisk bliver rigtig ked af det hver gang? Måske ved de andre fra klassen ikke hvor ondt, det kan gøre, eksempelvis at blive ”nedstirret”.

Du skriver, at du har overvejet at snakke med en psykolog, og det tænker jeg, ville være en rigtig god ide.
Men først og fremmest, tænker jeg faktisk, at du skal snakke med din egen læge. For hvis du har en depression, skal der nogle gange medicin til og det er også din læge som kan hjælpe dig med, at finde en psykolog til dig. Jeg forstår godt, hvis du synes, at det er grænseoverskridende at skulle tage til din læge helt alene.

Og jeg forstår også, at det kan være svært at fortælle dine forældre om, hvordan du har det – især også hvis du ikke føler dig så tæt med dine forældre. Men du har ret til voksne omkring dig, som passer på dig og hjælper dig. Måske du kender en god lærer på skolen, en venindes mor, en moster eller en anden fra din familie, som kan hjælpe dig med at tale med dine forældre eller med at komme til lægen?

Det kan også være en mulighed, at du anonymt kontakter eksempelvis Headspace eller Psykiatrifonden, hvor du kan få fortalt en voksen om, hvordan du har det og få nogle gode råd med dig – eksempelvis i forhold til selvmordstanker. Du finder deres kontaktoplysninger på deres hjemmesider, som du kan klikke på her: https://bornetelefonen.dk/henvisninger/headspace/ og http://www.psykiatrifonden.dk/faa-hjaelp.aspx.

Det er virkelig så vigtigt, at du får snakket med en voksen, som du er tryg ved. For du skal ikke gå rundt og have selvmordstanker. Livet er værd at leve og det kan du også komme til at synes, hvis du får den rette hjælp nu.

Du ønskes alt det bedste fra BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Har du brug for at mødes og tale med en voksen anonymt? (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.