Brev

Skole og angst

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige 14 år

Tak for dit brev. Hvor er det godt at du skriver. Det lyder som om, du har det rigtig svært, og jeg bliver bekymret for dig, når jeg læser dit brev.

Jeg kan godt forstå, at du synes at det hele er svært at overskue. Du skriver, at du højst sandsynlig har en form for social angst og måske også depression. Så er der ikke noget at sige til, at du ikke kan overskue, hvad du skal gøre.

Det kan føles umuligt at få øje på en vej ud af problemerne. Jeg har nogle gange hørt andre børn sige, at det føles som et kæmpe bjerg af problemer, der står foran én, og virker helt uoverstigelig at komme over. Eller som en stor rodet garnnøgle, der er umulig at vikle op. Kan du genkende det? Så kan det hjælpe, at tage det i små bidder ad gangen og først og fremmest fokusere på det, der er lige nu. Fx hvad der skal til lige nu for at du får det bedre, og måske prøve at gemme tankerne om, hvad du skal efter 9. klasse til lidt senere. Giver det mening?

Jeg har et par ideer til, hvad du kan gøre her og nu. Jeg har prøvet at tænke over noget, der kan gøre det lidt mere overskueligt for dig.

Kunne det være en idé, at tale med dine forældre eller psykologen om de tanker du gør dig omkring at vende tilbage til skolen? Du skriver, at målet er at du skal tilbage til den normale hverdag. Det lyder som om, at du ikke rigtigt selv er med på det? Er det rigtig forstået? Hvis ja, så kan du måske sige dét til dine forældre eller psykologen? Måske kan I så sammen finde frem til nogle mål, som du synes er gode og en plan, som du kan overskue? Hvis målet er, at du skal tilbage til din klasse, så kunne det måske blive mere overskueligt for dig, hvis I talte om, hvad der mere konkret skal til, for at du kan blive klar til det og hvordan det skal foregå?

Kan du tale med din lærer og studievejleder? Du spørger, om der er en måde at undgå eksamener i 9. klasse, eller generelt bare skolen. Alle børn i Danmark skal have undervisning. Men der er mange måder det kan foregå på og mange forskellige muligheder for støtte. Måske kan du og dine forældre sammen undersøge, hvilke muligheder der er, som kunne være noget for dig? En god måde at undersøge mulighederne på er tage fat i din skole – sammen med skolens fagpersoner (lærere, stuedievejleder og måske skolespykolog…) kan I se på, hvad du har af muligheder.

Måske kunne det hjælpe dig at skrive dine tanker og følelser ned? Du tumler med en masse tanker og bekymringer om din skole og om fremtiden. Det kan hurtigt blive overvældende og uoverskueligt og tankerne kan komme til at vokse og fylde alt for meget. For nogle kan det hjælpe at skrive sine tanker ned. Det kan nemlig gøre at tankerne er nemmere at håndtere og bearbejde. Det kan også være en måde at ordne sine tanker på inden man taler med andre om det. Hvordan lyder det?

Er der en på din egen alder, som du kan tale med? Det kan hjælpe at tale med andre, der er i samme situation. Tit finder man ud af, at man ikke er den eneste, der har det sådan. Mange unge oplever præstationspres i skolen. Og det er helt normalt at være nervøs for eksamener. Det tror jeg, at du vil finde ud af, hvis du taler med andre om det. Kunne det være en idé?

Du kunne måske kontakte Headspace? Det er et rådgivningstilbud for unge, som har brug for nogen at snakke med om ting, der er svære. Det er gratis og uforpligtende, og du kan være anonym, hvis du gerne vil det. Her kan du tale med den samme rådgiver flere gange. I Headspace kan de sammen med dig finde frem til flere ideer og rådgive dig i den rigtige retning.

Til sidst vil jeg også gerne sige til dig, at hvis du får selvmordstanker – så er det vigtigt, at du med det samme snakker med nogle om det. Du kan altid ringe til Børnetelefonen på tlf. 116111, og anonymt få en snak med en rådgiver, som er rigtig god til at lytte og forstå. Rådgiveren vil kunne hjælpe dig med, hvad du kan gøre, lige der hvor tankerne kommer – så du ikke gør alvor af dem.

Du er selvfølgelig også meget velkommen til at skrive til os igen.

Jeg ved ikke om, det kan trøste dig eller give dig lidt håb: Men jeg ved, at rigtig mange unge ender med at få det godt igen selvom alting kan se helt sort ud. Det er muligt – også for dig!

Mange kærlige hilsener fra BørneTelefonen

Få flere gode råd om selvmordstanker

Selvmordstanker er ofte et tegn på, at man står i en situation, som er svær og som man ikke kan klare alene.

Der kan være mange forskellige årsager til, at man får selvmordstanker. Det kan fx være at man har mistet nogen tæt på. Det kan også være, man har oplevet noget, der har gjort en rigtig ked af det. Eller måske man undrer sig over meningen med livet og derfor tænker på døden.

Hvordan takler man selvmordstankerne? Det første skridt er at tale med nogen om det, det er nemlig vigtigt, at du ikke går alene med tankerne. Men hvordan fortæller man nogen om sine selvmordstanker? Måske man er bange for at gøre andre kede af det eller måske man ikke lige ved, hvordan man starter sådan en snak.

På siden her, kan du finde gode råd og hjælp til hvordan man fortæller noget svært.

Selvmordstanker Andre der hjælper

Angst og depression – gratis psykolghjælp

Gratis psykologhjælp til behandling af angst og depression (18-24 år)
Læs mere

Giftlinjen

Anonym professionel hjælp ved forgiftning af fx medicin eller rusmidler
Læs mere

Headspace

Brug for nogen at tale med? Ring, sms, chat eller duk op (12-25 år)
Læs mere

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.
Chat
Chat
Gruppechat
Gruppechat