Brev
jeg ikke helt hvad der er med mig
hej, jeg er en dreng på 14 år.
jeg har selvmordtanker og ved ikke helt hvorfor. det eneste jeg har som forklaring er at jeg ser døden lidt som fred, slut intet stress ingen ting at holde styr på, bare fred.
(skal lige siges at jeg ikke føler mig stresset på noget måde syntes jeg selv).
det eneste jeg sådan rigtig føler er vrede. på hvad idk.
jeg vil ikke sige det er agrations problemer for holde det til mig selv. jeg ved selvfølgelig ikke om det har noeget at gøre med mine selvmord tanker men tænker bare jeg vil sige det aligevel.
har masser af venner jeg kan stole på. der er heller ikke noget med min familie eller sådan noget.
og bare ikke helt sikker på hav det er.
så det kunne være fint vis i vil hjælp mig:-)
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 14 årig
Tusind tak for dit brev. Du fortæller så fint om både dine tanker og følelser. Det virker så sejt, at du har valgt at skrive til BørneTelefonen.
Om vreden kan have betydning for dine selvmordstanker lyder sandsynligt, fordi vores tanker og følelser hænger sammen. Jeg ved jo ikke, hvorfor du føler vrede, men det at fortælle om følelser, kan ofte være yderst hjælpsomt. Det kan nemlig hjælpe til at skabe et større blik for, hvordan tingene mon hænger sammen.
Det virker som en kæmpe styrke, at du selv tænker over hvorfor. Det at svaret ikke kommer så let er faktisk meget normalt. Det kan nemlig være svært selv at finde svarene på, hvorfor vi føler, som vi gør. Det er derfor så vigtigt at fortælle og tale med andre om, hvordan vi har det. Det kan være vejen til både at lette vores tanker og følelser og  samtidig åbne op for at skabe mere klarhed over sammenhænge.
Det lyder så rart, at du oplever, at du kan stole på dine venner. Jeg ved jo ikke, om du har delt dine følelser og tanker med dem. Hvis ikke du har det, kan du måske overveje, at fortælle dem om dine tanker og følelser? Mon du har mod på det?
Måske har du mere lyst til at fortælle det til din familie? Uanset hvad vil det være en stor hjælp for dine nærmeste at vide, hvordan du faktisk har det, så de bedre kan  være der for dig. Hvis det er svært for dig at fortælle det til dem, kan du overveje at vise dem dit brev og BørneTelefonens svar.
Det er også en mulighed at tale med din læge om det. Det er lægens opgave, at være opmærksom på at vi også har det godt psykisk og ikke kun fysisk. Du kan derfor overveje at ringe til din læge, og bestille en tid til en samtale. Telefonnummeret finder du på dit gule sygesikringsbevis. Måske vil dine forældre kunne hjælpe dig, og måske endda tage med dig til lægen?
Nogle kommuner tilbyder gratis psykolog hjælp. Jeg sender dig et link, hvis du tænker det vil være rart for dig at tale med en, som ikke kender dig i forvejen: Gratis psykologhjælp – oversigt
Hvis du har brug for at tale med andre, som hverken er familie eller venner, findes der noget, der hedder “Headspace”. Det er et anonymt og gratis rådgivningstilbud til unge. Du kan både ringe, maile, sms, chatte og mødes med dem. Der er ingen problemer der er for små eller store. Jeg sender dig linket, hvis du er interesseret: Headspace
Der er andre børn og unge, som kontakter BørneTelefonen om svære tanker og følelser. Du er derfor ikke den eneste, der kender til at have det sådan. BørneTelefonen har noget, der hedder Børn hjælper Børn. Her er det børn og unge, der skriver og svarer hinanden. Jeg sender dig også lige det link, hvis du har lyst til at læse om det: Hvad er Børn Hjælper Børn?
Du er også altid mere end velkommen til både at ringe, sms og chatte med BørneTelefonen på 116111.
Det er så stærkt, du fortæller om, hvordan du har det. Det er nemlig en måde at række ud efter den hjælp på, som du så fint efterspørger. Bliv endelig ved med det. Måske kan det hjælpe dig til med tiden at få mere blik for de glæder, som livet bringer dig.
De bedste ønsker til dig fra
BørneTelefonen