Brev
Cutter, Anoreksi, Og En Far Der Slår..
Hej BB..
Jeg er en dreng på 13 år, og jeg har mildest talt mange problemer. For det første har jeg ingen venner på den skole jeg går. De hader mig, og ignorerer mig fuldstændig.
Det udgjorde at jeg begyndte at få internetvenner, men da min mor fandt ud af det, blev hun pisse sur. Hun sagde jeg skulle stoppe kontakten med dem alle, men den jeg var allertættest på (er min kæreste nu) blev jeg ved med at skrive med, og nu skal vi snart mødes for første gang.
Jeg har anoreksi, og jeg skærer i mig selv. Jeg har ar overalt, og da min mor først fandt ud af det blev hun sur, og ville ikke hjælpe?
Jeg er biseksuel, og det er der ikke nogen der kan acceptere mig for. Især drengene syntes jeg er mærkelig, og spreder rygter om at jeg kigger efter deres peniser til idræt. Jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre ved noget af det.
Jeg har flere gange prøvet at begå selvmord, men er enten blevet stoppet i det, eller har fortrudt i sidste øjeblik, og ikke nok med det slår min far mig. Han råber af mig, og slår mig..
Jeg håber i vil svare, for jeg har virkelig brug for hjælp
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år
Det er virkelig godt, at du har skrevet for at få hjælp. For selvom du har været tæt på selvmord, viser det, at du stadig har lyst til at leve, hvis du bare kan få hjælp til at de mange problemer, du slås med.
Vi vil i hvert fald helt vildt gerne hjælpe dig, og du har faktisk ret til at få rigtig meget hjælp i din situation.
Det er nemlig slet ikke ok, at din far slår dig, og det skal selvfølgelig stoppe. Det er heller ikke ok, at din mor ikke ville hjælpe dig, da hun så dine ar. De voksne omkring dig skal sørge for, at du får hjælp til at slippe af med både anoreksien og din trang til at cutte. Du fortjener at have det godt!
Du har selvfølgelig også ret til at blive accepteret som lige præcis den, du er – og ret til at stå ved din seksualitet. Det er slet ikke i orden, at drengene fra din klasse spreder rygter om dig.
Når vi taler med unge, der er i en situation som din, anbefaler vi altid, at man får noget hjælp udefra - ofte fra kommunen. Vi kan hjælpe dig med at få den hjælp. Vi sidder klar ved telefonen og kan sørge for, at du får det, der hedder en bisidder. Det er en voksen, der har styr på dine rettigheder, og som kan hjælpe dig med at tale med kommunen. Jeg håber derfor, at du vil ringe til BørneTelefonen på telefonnummer 116111 og bede om at få en bisidder. Her kan du læse lidt mere om hvad en bisidder er:
Det kan også være, at du hellere vil have hjælp af en voksen, du allerede kender? Hvis du f.eks. viser dit brev til en af dine lærere eller en anden voksen, du har tillid til (f.eks. en klubpædagog, skolens sundhedsplejerske eller tandlæge, nabofamilien eller én af dine bedsteforældre), så har den voksne faktisk pligt til at sørge for, at du får hjælp til at få det bedre. Du har ret til at få det bedre både derhjemme, i skolen og i forhold til dine tanker og følelser.
Jeg kan virkelig godt forstå, at du har søgt venner uden for skolen. Det er dejligt, at du har fundet en kæreste, som du er tæt på. Jeg vil bare lige give dig et lille råd med på vejen om at passe på dig selv, når du mødes med nogen, du har mødt over internettet. Jeg kender nemlig nogen, som desværre har haft ubehagelige oplevelser med det.
Det kan man undgå ved at mødes et offentligt sted (fx cafe, bibliotek eller indkøbscenter). Det er også vigtigt, ikke at give personlige oplysninger, før man har mødtes i virkeligheden. Jeg håber, at du vil tage imod mit råd uden at føle, at jeg tvivler på, at du og din kæreste har en god kontakt. For det glæder mig virkelig, at du har fundet én, du føler dig tæt med.
Tjek eventuelt også hjemmesiden www.selvskade.dk som jeg ved, at andre unge har haft gavn af.
Vi håber på at høre fra dig og ønsker dig virkelig det bedste.
Kærlig hilsen BørneTelefonen