Brev
tæller det som selvskade?
hej, jeg er en dreng på 13 og har hele mit liv revet hud af på mine fingre, jeg gør det uden at tænke over det, altså jeg skader ikke mig selv med vilje, men jeg gør det
er det selvskade? eller er det bare en dårlig vane
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 13 år
Dejligt at du skriver ind til os med noget du er i tvivl om. Jeg kan godt forstå at man nogle gange kan blive i tvivl om, hvad der egentlig er selvskade. Man hører nemlig tit om at mange unge desværre har problemer med selvskade. Derfor er det helt naturligt at man måske kommer til at tænke over, om det man gør selv kan være selvskade.
Du skriver i dit brev at du hele dit liv har revet hud af på dine fingre, og at det er noget du gør uden at tænke over det. Du skriver også at du ikke skader dig selv med vilje, men at det som sagt er noget du har gjort i mange år uden at tænke over det.
Når du skriver sådan lyder det rigtig meget som om at det er en vane, og at det ikke er noget du bevidst gør for at gøre dig selv ondt. Der er nemlig en stor forskel på det at gøre skade på sig selv med vilje, og det at man har en vane som fx at bide negle.
Som sagt lyder det mest på mig som om det er en vane, men det er også vigtigt at mærke efter i sig selv og mærke hvordan man har det. Du kan fx prøve at tænke over om det er noget du kommer til at gøre mere når du er ked af det eller sur. Eller om det er noget du faktisk gør lige meget hvilket humør du er i.
Det kunne være en ide at prøve at have lidt mere fokus på dit humør når du river hud af, fordi på den måde kan du måske finde ud af om det bliver værre når du er sur eller ked af det. Måske kan du også prøve at spørge dine forældre om de vil hjælpe med at holde øje med hvornår du river hud af fra fingrene. Dine forældre vil måske også kunne være med til at huske dig på at lade være hvis de holder øje med det. Fordi selvom at det “bare” kan være en vane, lyder det ikke så rart og jeg kan forestille mig at det godt kan blive lidt ømt.
Jeg vil også gerne lige minde dig om at det for resten er meget normalt at have nogle vaner. Både unge og voksende har ofte vaner, men man skal selvfølgelig holde øje med dem så det ikke bliver noget der er ubehageligt eller kan gøre ondt.
Til slut vil jeg også gerne skrive at faktisk er ret sejt at du tænker over om det er selvskade eller en vane. Det viser nemlig at du tænker meget over tingene og at du gerne vil passe på dig selv, det er en virkelig god styrke at have.
Jeg håber du kan bruge mit svar, og du er altid velkommen til at kontakte os igen eller ringe ind.
De kærligste hilser, fra BørneTelefonen