Brev
Selvskade
Hej, jeg er en dreng på 13 år, jeg har skrivet med en pige og blivet gode venner med hende, en dag sender hun se snap hvor hun græder spøger hvad der er galt, hun skriver tilbage at hendes fætter havde begået selvmord og hendes mor død for ikke så langt tid siden, hun hadet virkelig sit liv og prøvet at begå selvmord 2 gange, og selvskade mange gange, hved virkelig ik hvad jeg skal sige til hende (hun har snakket med sin familie og en sygolog) dreng 13 år
Dreng, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13-årige dreng,
tak for at skrive til os, nu hvor du står i en situation, hvor du ikke ved hvad du skal gøre eller sige. Jeg vil gøre mit bedste for at give dig et svar, hvor du bagefter kan mærke efter på dig selv og tænke videre over, hvad der føles bedst for dig at gøre.
Du skriver, at du har skrevet med en pige og at du er blevet gode venner med hende. En dag sender hun en Snap til dig, hvor du kan se at hun græder. Du spørger hende om hvad der er galt. Hun svarer dig, at det er fordi at hendes fætter har begået selvmord, og at hendes egen mor døde for ikke så lang tid siden. Hun skriver også, at hun virkelig hader sit liv og har prøvet at begå selvmord 2 gange og gjort selvskade mange gange.
Når jeg læser dette, kan jeg godt forstå, hvis du måske føler lidt, at det er svært at vide, hvad der kan gøres for at din veninde får det bedre. Det lyder nemlig til, at hun har mange ting som fylder rigtig meget i hendes liv, lige nu. Når man har det sådan, kan der godt være brug for støtte og hjælp fra professionelle. Og det lyder til, at både hendes familie og psykologen er opmærksomme på hende og prøver at hjælpe hende.
Når nogen selvskader, så kan det være fordi at de har det rigtig svært længe. For nogen, kan deres svære følelser og tanker fylde så meget, at de mærker et stort behov for at komme væk fra det hele. Desværre er det bare sådan når man selvskader, at det ikke hjælper og at selvskaden kan komme igen. Tit hjælper det lidt, hvis man snakker med voksne om de ting der fylder.
Har du mon hørt om Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade? De tilbyder samtaler til unge som selvskader. Rådgiverne har selv tidligere selvskadet og ved derfor en del om det. Mon din veninde kender til dem?
Jeg tænker, at dit brev til os handler meget om, at du er nysgerrig på hvad du kan gøre eller sige for at hjælpe din veninde, så hun får det lidt bedre. Det viser mig, at du er en rigtig god og omsorgsfuld ven. Det er virkelig en stor kvalitet at have, og jeg tror på, at det er en styrke du kan bruge videre i livet.
Det kan være rigtig svært at være i, når man kan se og ved at ens venner har det svært. Tit kan det være sådan, at når man har det svært, så har man mest brug for at andre lytter og at man laver forskellige ting sammen. Og det tænker jeg måske også, er det bedste du kan gøre for din veninde. Hvad plejer I at lave sammen udover at skrive og sende snaps til hinanden? Er der noget, I begge har lyst til at lave sammen?
Hvis du tænker på, hvad du mon kan sige til din veninde, så har jeg et bud her:
“Det er lidt svært for mig at sige/skrive, men jeg prøver alligevel. Dengang du sendte den snap til mig, hvor du græd og skrev at din fætter havde begået selvmord og at din mor også er død, at du har prøvet at begå selvmord 2 gange og selvskadet mange gange, har jeg tænkt meget på dig.
Dengang vi skrev sammen, vidste jeg ikke helt hvad jeg skulle svare eller sig, men jeg ville så gerne have skrevet til dig. Du er en god veninde, som jeg er virkelig glad for at have og jeg ønsker dig det bedste. Hvis du har brug for en der lytter, så vil jeg gerne det, også selvom jeg måske ikke altid lige ved hvad jeg skal sige med det samme”.  Mon du kan bruge disse sætninger?
Men hvordan har du det? Jeg forestiller mig, at det ikke må have været særlig rart at se din veninde have det så svært. Jeg ved fra snakke med andre unge, at de kan blive både kede af det, bange, vrede eller føle det hele ser lidt håbløst ud, når de ser nogen de holder af, have det virkelig dårligt. Hvilke følelser mærkede du dengang du så hendes Snap og hvilke mærker du nu her?
Mon du har snakket med nogle voksne om oplevelsen med din veninde? Ellers tænker jeg, at det måske kan hjælpe lidt at snakke med dine forældre, et familiemedlem eller en anden voksen du er tryg ved. Nogle gange kan det også være med til, at man ikke føler man står alene med det hele. Det kan også hjælpe lidt, at man har en voksen der ved hvad der er sket og som man kan komme til, hvis der sker noget igen som minder om.
Måske kender du til Headspace? Nogle unge synes det er rart at snakke med andre voksne om de ting der sker i ens liv. I Headspace er det muligt at snakke/skrive med rådgivere om både det der er godt og svært i ens liv. Du kan prøve at klikke ind og læse lidt mere om deres tilbud.
Jeg håber du har kunnet bruge mit svar, og fået nogle ideer til, hvad du kan gøre herfra. Du må altid skrive til os igen eller ringe til BørneTelefonen på 116111, hvis du har brug for en rådgiver der lytter.
De bedste hilsner fra
BørneTelefonen