Over 18 med vold i hjemmet

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 18 år!

Hvor er det godt og vigtigt, at du handler på din situation, så du kan bevare dine idéer, drømme og håb! OG, så du kan passe på dig selv! Du har styrke! Det udviser du nu - lige som du tidligere har udvist det ved at inddrage din kommune, hvilket har beskyttet din lillebror imod vold, som jeg forstår dig.

Uanset kulturel baggrund er det forbudt at slå sine børn. Ej heller må din bror udøve vold imod dig af nogen grund overhovedet! Faktisk tænker jeg, du kan anmelde ham for vold i så tilfælde. Hvis han ser det som sin ret at straffe dig, når du gør noget, han ikke accepterer, er der en vis risiko for, at han vil fortsætte med dét, uanset om du bor hjemme eller for dig selv. Derfor er det godt at få tjekket dine muligheder for at stoppe ham. Jeg foreslår, du taler med politiet om, hvordan du er stillet. Og jeg foreslår, du fortæller din bror, at du agter at anmelde ham, hvis han slår dig igen, hvis det er dét, du beslutter dig for.

I forhold til dine overvejelser om at flytte ud, tænker jeg, det er vigtigt, du finder nogle ressourcepersoner, som kan støtte og vejlede dig løbende. Jeg foreslår, du kontakter LOKK, som er Landsorganisationen af KvindeKrisecentre. Denne forening bekæmper æresrelaterede konflikter i etniske minoritetsfamilier og tilbyder professionel og gratis rådgivning til unge såvel som til forældre. Rådgivningen for unge kan være anonym og kan foregå via hotline eller via en anonym brevkasse på www.etniskung.dk

LOKK er landsdækkende med hovedkontor i København og et kontor i Vejle. Hotline nummeret til Etnisk Ung er 7027 7666. Prøv det!

I forhold til dit ønske om at bevare dine forældres kærlighed og respekt, er det muligt, det er et mål, der er mere langsigtet, hvis hensynet til familiens ry vejer tungere end hensynet til dig i denne tid. Dine forældre er muligvis i et dilemma imellem de værdier, de er vokset op med og værdierne i det samfund, de i en voksen alder er tilflyttet. Det er en proces, som kan være mangeårig, hvor du og dine medsøstre kommer til at gå nye veje i jeres søgen efter et liv på nogle betingelser, der passer til jer.

Dine forældres kærlighed til dig og deres respekt for dig vil formentlig altid være der, men det er muligt, der er nogle sociale spilleregler de steder, de færdes, som begrænser deres muligheder for at vise dig det. Dét kan du ikke gøre noget ved. Det kan de alene selv, når de er klar til det.

Jeg håber virkeligt, at du opretholder dit mod og din styrke og finder dén vej, der dur for dig! Du er altid velkommen til at kontakte os på BørneTelefonen og tale videre om mulighederne i din situation. Der sidder voksne, som er parate til at tale med dig og finde på muligheder sammen med dig. Jeg ønsker dig masser af held og lykke.

Mange hilsner fra BørneTelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

Anonym rådgivning i din kommune

Alle kommuner tilbyder åben, anonym rådgivning for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)