Brev
Mens
Hej BørneTelefonen
Jeg er en pige på 14 år, som har haft menstruation siden december 2022. Jeg har blødt i gennem op til flere gange hver gang. Det er sket hver gang jeg har haft min mens. Oftest er det sket flere gang f.eks om natten og så også i enten skolen eller bare om dagen. Er det normalt?
Jg er lidt nervøs for om det er normalt. Men det er mest her det sidste halve år at det er meget jeg ha blødt i gennem. Jeg har oftest blødt i gennem 2-4 gange hver gang jeg har det.
Håber i kan hjælpe mig.
Hilsen en lidt forvirret 14 årige pige
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Tak, fordi du har skrevet til Børn Hjælper Børn. Ud fra det du har skrevet, tænker vi, at du kan få det bedste svar fra en voksen rådgiver, der ved mere om dine rettigheder og muligheder. Derfor får du her et personligt svar fra en voksen rådgiver på Brevkassen, som vi håber, du kan bruge.
Kære du!
Tak for dit brev og dit mod til at skrive herind til os. Du skriver, at du ofte bløder igennem under dine menstruationer og at du er nervøs for, om det er normalt at bløde igennem.
Først vil jeg bare lige sige, at jeg ikke er læge og derfor ikke kan svare dig lige så godt, som din egen læge ville kunne på om det er normalt. Din egen læge kender dig bedst og har mulighed for at stille dig de helt rigtige spørgsmål til dig.
MEN! Generelt kan man sige, at det er helt normalt at bløde igennem under menstruationer. Så jeg tænker ikke, at du umiddelbart skal være bekymret. Unge piger som dig kan også have en tendens til at bløde lidt mere, end man gøre senere i livet, hvilket også er helt normalt.
Alligevel kan det være rigtig ubehageligt, besværligt og irriterende at bløde igennem, især hvis man ikke er derhjemme, når det sker. Det tror jeg, at alle piger og kvinder har prøvet flere gange. Det er meget forskelligt fra person til person, hvor meget man bløder under en menstruation. Og mængden af blod kan også ændre sig fra den ene menstruation til den næste. Derfor er der også mange forskellige muligheder og redskaber, som man kan vælge imellem. Jeg laver lige en lille liste, som beskriver nogle af de forskellige redskaber, som man kan bruge, og hvilke fordele de forskellige har:
Bind: Kan fåes i mange forskellige mærker, længder og tykkelser – jo tykkere og større bindet er, jo mere blod kan de oftest suge til sig. Derfor er det en god ide at bruge bind, som passer til ens blødningsmængde. Bind skal ofte skiftes hver 2.-4. time afhængigt af, hvor meget man bløder.
Tampon: Kan være godt, hvis man fx. dyrker sport, da den under fysisk aktivitet ikke rykker sig på samme måde som et bind ville gøre i trussen. Man kan også ved kraftige blødninger kombinere bind og tampon for at undgå at bløde igennem. Tamponer skal skiftes efter max 8 timer, men det afhænger igen af, hvor meget man bløder.
Menstruationskoppen: Denne “kop” opsamler blodet i stedet for at suge det til sig, hvilket gør, at man kan tømme den, skylle den og genbruge den igen med det samme. På den måde løber man ikke pludselig tør for beskyttelse. Menstruationskoppen kan bruges i op til 12 timer af gangen, men måske lidt mindre, hvis man som dig bløder meget.
Menstruationstrussen: Er ligesom almindelige trusser, men de har et ekstra lag, som opsamler blodet i selve trussedelen. Disse kan holde op til 12 timer, men de skal skiftes hurtigere ved kraftige menstruationer. Man kan vælge at kombinere menstruationstrussen med den beskyttelse, som man normalt bruger (fx bind), da det “dobbeltsikrer”, at man ikke bløder igennem.
Der er altså mange forskellige muligheder for, at man ikke bløder igennem. Det handler om, at man skal finde den mulighed, som passer bedst til lige præcis ens egen menstruation.
Som jeg har skrevet kan det nogle gange være nødvendigt – og en fordel – at mikse to forskellige, så risikoen for at bløde igennem mindskes. Du skriver ikke i brevet, hvad du selv bruger, så det kan jeg desværre ikke sige noget om. Men jeg håber, at min beskrivelse af de forskellige muligheder måske kan guide dig lidt på vej.
Du skriver også, at det ofte er om natten, at du bløder igennem. Det tror jeg også, at de fleste piger har prøvet en del gange. Her kunne du måske overveje at anvende de bind, som hedder natbind, som er meget tykke og lavet til at skulle kunne holde i længere tid. Du kan måske også spørge dine forældre, om du kan få det, som man kalder et vådliggerlagen. Det er nemlig et vandtæt stykke stof, så blodet ikke ender i sengetøjet. Det kan nemlig spare en hel del sengetøj/vasketøj, hvis man ofte bløder igennem om natten.
Du kan finde flere god råd om menstruation her: Bind, tampon, menstruationskop; Hvordan gør man!?
Jeg håber mit svar er en hjælp for dig, ellers er du velkommen til at skrive til os igen eller ringe på BørneTelefonen på tlf. 116116. Derudover vil jeg også gerne råde dig til at kontakte din egen læge, hvis du synes det er alt for slemt og du stadig er nervøs eller hvis det bliver værre. Som jeg startede brevet med at sige, så er jeg ikke læge og jeg kan ikke vurdere det ud fra det, som du skriver.
Jeg ønsker dig alt godt fremover.
Venlig hilsen BørneTelefonen