Forsinket mens

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 14-årige pige,

Hvor er jeg glad for, at du skriver ind til os. Det lyder ikke rart at gå og være så bekymret.

Rigtig mange har prøvet at være bange for, om de er blevet gravide. Man kan nemt gå panik. Du skriver, at du havde sex for ca. en måned og har haft din menstruation siden da. Du skriver, at den nu er forsinket med 2-3 dage.

Hvis der er risiko for, at du er blevet gravid, så skal du tage en graviditetstest. Den køber du fx på apoteket, i Netto eller andre steder. De koster ned til 20 kr. Det kan føles grænseoverskridende at skulle købe en graviditetstest. Du skal ikke sige, hvem du er, når du køber testen, eller en anden kan også købe den for dig.

Jeg kommer sådan til at tænke på, om der er nogen omkring dig, der ved at du har det sådan her? Det kan være rigtig rart at vide, at der er nogen, du kan tale med, når du er så bekymret.

Hvis du bange for, hvordan dine forældre reagerer, så start fx med at sige til dem, at du skal fortælle dem noget svært – og derfor har brug for deres hjælp og støtte. Jeg foreslår at inddrage dine forældre, fordi det er en stor bekymring at gå rundt med alene.

Du kan også vælge først at sige det til en anden voksen end din mor eller far. Det kan fx være din lærer, sundhedsplejersken, en anden voksen i familien eller en af dine venners forældre. Det kan måske også være rart for dig at snakke med din længe først? Du kan også tage en graviditetstest hos lægen, hvis du føler dig mere tryg med det.

Negativt testresultat: Man tisser på en lille pind, og så kan man se resultatet efter få minutter. Læs grundigt på pakken, hvordan du gør. Du kan tage testen når som helst. Hvis der er gået en uges tid siden, I havde ubeskyttet sex og testen viser, at du ikke er gravid – så er du ikke det!

Positivt testresultat: Hvis testen viser, at du er gravid, er det super vigtigt, at en læge får det at vide. Tit er det rart, hvis der er en voksen, der kan støtte dig hos lægen. Det er derfor en god idé at inddrage en voksen, du har tillid til i processen.

Nogle gange kan det hjælpe at vise brevet her og mit svar til enten dine forældre, en god veninde eller en anden, du føler dig tryg ved. Du kan eventuelt læse det højt foran et spejl for dig selv, så du øver dig i at sige dine tanker højt, inden du fortæller det til nogen.

Måske kan du også have glæde af at læse om andre unge, der har samme bekymringer som dig. Du kan læse mere om det på https://bornetelefonen.dk/graviditet/.

Du har allerede vist, hvor modig og sej du er, at du har skrevet til os. Det tænker jeg er en kæmpe styrke, du kan bruge, hvis du vælger at fortælle en du er tryg ved om din bekymring og får taget en graviditetstest. På den måde skal du ikke gå rundt i uvished, og så er du heller ikke alene din bekymring; uanset hvad resultatet på graviditetstesten viser.

Jeg ønsker dig alt held og lykke.

De bedste tanker og ønsker fra BørneTelefonen.

få flere råd til menstruation

Menstruation er noget af det mest naturlige for piger at have. Det er et tegn på, at kroppen fungerer, som den skal. Alligevel kan det være lidt svært eller pinligt at snakke om. Det vil vi gerne hjælpe dig med!

På vores side om menstruation kan du blive klogere på, hvad menstruation er og få gode råd til, hvordan du taler om den og en guide til bind, tampon og menstruationskop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.