Problemet.

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år.

Jeg kan godt forstå, det er en svær situation, du står i, og at du er bekymret for, hvordan fyren vil reagere, hvis du fortæller ham din rigtige alder.  Det lyder som om, at du er rigtig glad for ham – og at han også er glad for dig.

Du har ret i, at der er stor forskel på at være 13 og 18 år både i forhold til, hvad man må, og hvor man er i sin udvikling – også selv om du føler dig mere moden end dine 13 år. Når man er 18 år, er man voksen og myndig, og kan bestemme over sig selv. Det betyder også, at der følger nogle andre pligter og ansvar med, som man ikke har, når man er under 18 år. Hvis dig og fyren gik i seng sammen, ville det også betyde, at han gjorde noget ulovligt, ved at være sammen med en, der er under den seksuelle lavalder på 15 år. Men det er altså kun, hvis I går i seng sammen.

Når alt det er sagt, tænker jeg, at det vil være mest fair overfor fyren, hvis du fortæller ham din rigtige alder. Jeg synes sagtens, du kan være helt ærlig og sige, at du ikke har fortalt ham sandheden, fordi du var bekymret for, om han så ville være sammen med dig. Måske kan du også samle mod til at fortælle ham, at du har følelser for ham, og spørge om det er gensidigt? Så kan du i hvert fald få svar på hvor han står, og om aldersforskellen har betydning for ham eller ej. Hvad tænker du om det? Hvis du synes, det er svært at sige direkte til ham, kan du måske skrive det til ham. Så kan du også få det formuleret på den helt rigtige måde, og få fortalt ham alle dine tanker omkring jeres aldersforskel.

Jeg håber, du kan bruge mit svar.

Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.