Brev
Problemet.
Jeg er en 13 årig pige, der føler sig ret moden af sin alder. Jeg ligner bogstaveligtalt, ikke en på 13.
Her for 2 måneder siden ca. begyndte jeg at, skrive med den her 18 årige dreng. Jeg har ikke fortalt ham min rigtige alder. Har fortalt, jeg er 15.
Vi laver hjerter og skriver søde til hinanden. Han giver mig mange komplimenter. Ved godt dette er ret forkert, men har haft kysset med ham og han har også haft taget på mig. Har fået følelser for ham. Ved ikke hvad han tænker og føler.
Jeg kan blive jaloux over, hvis jeg ser ham med andre piger, på omkring hans alder. Forskellen på alderen, i den alder jeg er i, betyder meget for mange. Får ikke lyst til, at lyve over for ham, men der ingen 18 årige, der vil være sammen med en på 13. Det tror jeg simpelthen ikke.
Bange for, hvordan han ville tænke om mig, hvis jeg fortalte sandheden. Ved ikke om han har følelser for mig. – Ved godt der stor aldersforskel. F.eks han kan få lov til mange flere ting end jeg.
Vil i ikke hjælpe mig? Ved ikke helt hvad jeg skal gøre.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år.
Jeg kan godt forstå, det er en svær situation, du står i, og at du er bekymret for, hvordan fyren vil reagere, hvis du fortæller ham din rigtige alder.  Det lyder som om, at du er rigtig glad for ham – og at han også er glad for dig.
Du har ret i, at der er stor forskel på at være 13 og 18 år både i forhold til, hvad man må, og hvor man er i sin udvikling – også selv om du føler dig mere moden end dine 13 år. Når man er 18 år, er man voksen og myndig, og kan bestemme over sig selv. Det betyder også, at der følger nogle andre pligter og ansvar med, som man ikke har, når man er under 18 år. Hvis dig og fyren gik i seng sammen, ville det også betyde, at han gjorde noget ulovligt, ved at være sammen med en, der er under den seksuelle lavalder på 15 år. Men det er altså kun, hvis I går i seng sammen.
Når alt det er sagt, tænker jeg, at det vil være mest fair overfor fyren, hvis du fortæller ham din rigtige alder. Jeg synes sagtens, du kan være helt ærlig og sige, at du ikke har fortalt ham sandheden, fordi du var bekymret for, om han så ville være sammen med dig. Måske kan du også samle mod til at fortælle ham, at du har følelser for ham, og spørge om det er gensidigt? Så kan du i hvert fald få svar på hvor han står, og om aldersforskellen har betydning for ham eller ej. Hvad tænker du om det? Hvis du synes, det er svært at sige direkte til ham, kan du måske skrive det til ham. Så kan du også få det formuleret på den helt rigtige måde, og få fortalt ham alle dine tanker omkring jeres aldersforskel.
Jeg håber, du kan bruge mit svar.
Mange kærlige hilsner
BørneTelefonen