sex og kærster

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år

Tak fordi du har skrevet ind til BørneTelefonen. Det er mega sejt og modigt.

Jeg vil rigtig gerne prøve at hjælpe dig, og jeg forstår godt, hvis du synes, det er en svær situation du står i.

Din venindes gamle flirt

Du skriver i dit brev at du er blevet vild med en fyr, som har været din venindes tidligere flirt. Du skriver også, at hun er blevet rigtig sur på dig, også selv efter du har forsøgt at sige undskyld flere gange.

Det virker som en rigtig ærgerlig og ubehagelig situation at være i. Jeg kan godt forstå, hvis det går dig meget på.

Det er virkelig flot af dig, at du har forsgøgt at undskylde flere gange overfor din veninde. Også selvom hun stadig virker sur på dig. Det er ikke alle, der kan finde ud af, at undskylde. Men kan du!

Du er glad for ham

Jeg fornemmer i dit brev, at du er rigtig glad for den her fyr, og det er jo dejligt, hvis du er eller er ved at blive forelsket.

Man kan ikke altid gøre for, hvem man bliver vild med. Nogle gange opstår det bare, og så er det svært at lukke ned igen. Måske du kan genkende det?

Jeg kan ikke læse i dit brev, hvor meget du har snakket med din veninde om det. Du skriver heller ikke, om det er noget, du har snakket med hende om, inden du begyndte at ses med ham. Men du skriver, at du har forsøgt at undskylde flere gange, uden held.

Det kan være din veninde har brug for lidt tid til at komme sig, men det kan også være, hun ikke forstår, hvor vild du faktisk er med ham.

Måske du skulle prøve at forklare hende din side af historien? Hvad tænker du om det?

Du kunne prøve at forklare hende, at du er blevet rigtig vild med ham, og at det ikke var din mening at såre hende.

Vi har også en side, hvor du kan finde andre råd til at tale med hende. Find dem her.

Gå ikke alene med det

Det er ikke rart at føle, at der er en, der går rundt og er sur på en. Derfor tror jeg det ville være rigtig godt for jer begge to, hvis i fik snakket ud om det.

Men hvis du har prøvet at snakke med hende selv, og ikke føler det virker, kunne du overveje at søge hjælp hos en voksen.

Jeg ved ikke, hvor du kender din veninde fra, men hvis i går på samme skole, kunne du måske  gå til en lære du er tryg ved?

Hvis du snakker med en lære, kunne du forklare situationen til læren, og så kunne han eller hende hjælpe dig med at få snakket ud med din veninde.

Hvis du ikke føler, det er en mulighed, kunne du måske snakke med en af dine forældre, hvis du føler dig tryg ved det?

Du kunne forklare dem, at du er rigtig ked af situationen, fordi din veninde er megt sur på dig, og så kunne de måske hjælpe dig med at få snakket med hende? Så kunne I måske løse konflikten på den måde.

Hvis du ikke er tryg ved at snakke om, at du har haft sex, kan du lade være med at nævne det for dem, og blot fortælle dem, at du er uvenner med din veninde.

Du kan bare sige, at du er blevet vild med hendes tidligere fyr, og at det er derfor, hun er sur på dig.

Nogle gange kan det også bare være rart at få snakket ud om ens følelser og tanker. Så måske du kunne snakke med en voksen eller en anden veninde om situationen?

Vi vil også gerne tale med dig

Hvis du har brug for at snakke med nogen anonymt om situationen, er du også velkommen til at ringe ind til os på 116 111.

Det er i vært fald mega sejt, at du har skrevet ind til os. Og at du har sagt undskyld flere gange. At du har kunne det, viser en masse styrke, som jeg tror du kan bruge, hvis du vælger at snakke med nogen om dit dilemma. Om det så er en lære, dine forældre eller en anden, tror jeg, det vil gavne dig, at få snakket om det.

Kærlige hilsner fra BørneTelefonen

Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger

Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!

Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?

Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?

Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.

Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.

Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!

Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.