Min kæreste

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år.

Jeg kan godt forstå, at du er ulykkelig, for forelskelse og kærlighed hører ikke sammen med vold.

Det lyder som om jeres forhold går i den forkerte retning. Du skriver, at du ikke er tryg ved din kæreste mere, og at du har mareridt. Det skal du tage alvorligt. Det er godt, at du stopper op og overvejer, hvad du kan gøre.

Der er altid en grund til, at mennesker er voldelige. Du finder selv grunden hos din kæreste i hans opvækst, hvor han har været udsat for vold og svigt. Det er givet vis rigtigt, at det er derfor, han nu selv bruger vold.

Men du er nødt til at gøre op med dig selv, om du vil leve med det? Kærester, der er voldelige, skyder ofte skylden på partneren. Det lyder som om, det også sker i jeres forhold. Du skriver selv  " Hvis du havde holdt dig væk....." " hvis du ikke havde sagt eller gjort sådan..." Måske kan du genkende det.

Men det er aldrig din skyld, at din kæreste er voldelig. Det er udelukkende hans ansvar. Hvis han oplever, at der er konflikter i jeres forhold, må han løse dem på god måde. Det er ikke i orden, at han slår og tager kvælertag på dig. Helt ærligt, bliver jeg meget bekymret for, hvad det næste kan blive...!

Selv om det er svært, og selv om du er glødende forelsket, synes jeg virkelig, du skal overveje, hvad det er, du vil med jeres forhold. Og du skal overveje, hvordan du kan holde dine grænser, så du ikke bliver udsat for vold. Selvom det er fysisk vold, så sætter det  dybe psykiske spor. Det er ikke nemt. En anden mulighed er, at du stopper jeres forhold. Hvis du fortsætter, risikerer du nemlig, at det går så meget ud over dit selvværd, at du får svært ved at komme ud af det. Det er der mange kvinder, der har oplevet.

Han skal have hjælp, men du kan ikke hjælpe ham ved at stå for skud, når lunten er kort og han bliver voldelig. Han skal have hjælp af nogen, som ved hvad der kan gøres, når man er vokset op med vold og selv bliver voldelig. Det er reaktioner og tankemønstre der kan ændres, hvis han tør gøre en indsats med professionel voksenhjælp. Det kan han fx få gennem Dialog mod vold -  forhåbentligt vil din kæreste kigge på det og ringe på: 30 88 88 66 . Du og især han, kan læse mere om den hjælp der er mulig at få gratis: http://dialogmodvold.dk/tilbud-unge-2/

Jeg tror, du vil have glæde af at kigge på www.ditforhold.dk, hvor du kan finde råd om, hvad du kan gøre. Jeg kan også anbefale dig www.BrydTavsheden.dk. Begge steder kan du læse om vold i kæresteforhold, og på Bryd Tavsheden har du mulighed for rådgivning og samtale om, hvad du kan gøre.

Jeg har en fornemmelse af, at du går meget alene med alle disse svære ting. Det er ikke godt. Hvis du kan, vil jeg foreslå, at du får fortalt dine forældre om problemerne. Hvis det er for svært, synes jeg, du skal finde en anden voksen, du kan betro dig til. Måske et familiemedlem eller en lærer. Jeg tror nemlig, at du har brug for at snakke det hele igennem med en voksen, der lytter til dig. Måske var det en ide, at I sammen kigger på de henvisninger, jeg har givet dig.

Jeg kan godt forstå, at du gerne vil hjælpe din kæreste, for han er sikkert lige så ulykkelig, som du er. Og du har ret i, at han har brug for hjælp. Men du er nødt til at se i øjnene, at det ikke er dig, der kan hjælpe ham. Men måske kan du fortælle ham om henvisningsstederne. Der findes jo rådgivninger, der hjælper unge, der gerne vil stoppe volden. Jeg tænker, at det din kæreste også kan gøre, er at henvende sig til Kommunens Ungerådgivning. Hvis han vil være anonym, kan han godt være det. Han kan finde tlf.nr. på kommunens hjemmeside.

Hvis du har brug for mere hjælp, er du meget velkommen til at ringe til 116111 eller logge dig ind på vores Chat. Du er i en svær situation med mange svære valg, og vi vil gerne hjælpe dig. Din kæreste er også velkommen.

Mange gode tanker fra BørneTelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)