Brev
Længtes efter fortiden
Hej BB,
Jeg er på gym nu, og det er selvfølgelig godt med nye mennesker, og nye faglige udfordringer. Men lige nu er mit liv kedeligt, og jeg tænker tit på de gode folkeskoleår jeg havde. Jeg flyttede til et nyt gymnasium, for ikke så lang tid siden. Brugte “De har en linje her, som de ikke har på min gamle gym” som en undskyldning, selvom jeg kun flyttede fordi der er mange fra min gamle folkeskole.
Nogen gange savner jeg det så meget at jeg græder om natten, før jeg går i seng. Jeg er ikke glad lige pt.
Dengang, var det så godt. Jeg var vild, forelsket i syvende. Det var en vidunderlig, men smertefuld forelskelse. Den følelse jeg havde dengang var en blanding af sol og sommer og forelskelse, samt depression og isolation. Det var nogen hårde år, men der skete så meget, og jeg havde nogen fantastiske minder.
Og der var jeg sammen med min bedste veninde, som jeg så elskede meget, og som jeg også skabte gode minder med, noget jeg ikke kan komme over eller glemme. Jeg bliver trist når jeg tænker på hende, fordi hun er kommet over mig. Har fået nye veninder, er glad og har fået det bedre derover. Men nu skændes vi, så vi holdes ikke i kontakt længere. Men jeg er så jaloux, og jeg græder når jeg ser billeder med hende og hendes nye veninder, fordi det var os engang. Og det er noget jeg ikke kan vende tilbage til.
Det samme med drengen jeg var forelsket i. De er alle sammen kommet over mig, som om jeg ikke eksisterer, og det får mig til at føle mig som om, det hele skete i mit hoved. At de aldrig elskede mig, at jeg var intet. Og at nu har de det meget bedre. Men jeg savner det, og jeg sørger. Jeg er bare så trist..
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år
Det lyder som om, at du knuger dig fast til de stærke minderige år på din folkeskole, og jeg forestiller mig det, som når man er på stranden en lun sommerdag og samler sand op i hænderne. Man holder fingrene så tæt som muligt og former hænderne som en lille skål, men sandet siver med tiden stadig igennem fingrenes sprækker. Måske føles det sådan for dig - at du giver slip på venskaber og stærke minder, og tilbage står du tomhændet?
Dog skal du vide at du står ikke tomhændet alene tilbage. Kigger du godt efter er der sandkorn tilbage, der rummer de bedste minder. Minder du altid vil bære med dig. Selvom tiden er gået og du ikke længere oplever den 7.klasses forelskelse eller det samme tætte venskab, er det ikke det samme som at betydningen af dit og din venindes venskab bliver mindre.
Det kan være svært at finde sin vej, når man i store forandringer. Du er et sted i livet med store skift og udviklingen er på sit højeste, og derfor forandrer venskaber og forelskelser sig også.
Måske har du en oplevelse af ikke at kunne få oplevelser, der vil skabe den samme glæde. Derfor tænker jeg, at det er vigtigt du ikke går med alle disse triste følelser helt alene. Har du en veninde fra skolen, som du kan tale med eller en voksen, måske din mor eller far? Måske dele det med din veninde fra folkeskolen. Selvom man får venner og ser glad ud på de sociale medier, er der jo også minder fra jeres tid, som din veninde og din kæreste bærer med sig - ligesom du. Det kan måske hjælpe dig til at få vendt savnet over hvad der engang var, til at du kan få øje på hvad der ligger foran dig.
Selvom det ikke altid kan føles sådan, så har du nu en masse muligheder i fremtiden til at skabe mange nye minder. Den følelse du havde med din veninde, kan faktisk godt opnås på en ny måde. Ligesom din forelskelse i syvende nok ikke er den sidste. Men hvis du måler alt i forhold til det bedste af dine minder, så kan det være svært at se og opleve nye dejlige oplevelser.
Ligesom på en lun sommerdag på stranden, hvor det nye sand ofte er vådt og når man samler det op, bliver det længere i hænderne. Jeg forestiller mig derfor, at du gennem nye relationer og oplevelser på dit gymnasie får øje på alt det gode, der ligger foran dig, som bare ligger og venter på at blive opdaget og taget til sig.
Kærlige tanker
BørneTelefonen