Brev
Kan man have gode drengevenner uden der ligger noget i det
Hey BørneTelefonen, jeg har en rigtig god drengeven som jeg tit er sammen med, både i skolen og efter, vi følges ret tit hjem og har det rigtig sjovt sammen, men problemet er bare at folk hele tiden siger at vi er kærester og at han ka li mig og at vi flirter osv, og det er rigtig træls da vi er begyndt at falde lidt fra hinanden fordi folk har sagt det, men er ogs lidt selv i tvivl om han ka li mig da der har været mange tegn på det, men vil virkelig ikke miste vores venskab, og jeg ved heller ik helt om jeg er begyndt at kunne lide ham lidt….. hvad gør jeg ??
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år,
Mange tak for dit brev! Det lyder som om at der er mange tanker og følelser i din krop lige nu, og det er så godt at du spørger når du mangler svar. Der er mange unge på din alder der skriver ind til os, som er i tvivl om sine følelser, så du er ikke alene med dine tanker.
Hvor lyder det dejligt at du har fundet dig en så god ven, som du bare har det sjovt sammen med. Det er meget vigtigt med gode venskaber, og det lyder det som om i har. Du spørger ind til om det er muligt at have en god ven som er en dreng, uden at det betyder at man er forelsket, og selvfølgelig er det muligt. Der er mange venner der er forskellige køn, men uden at det er fordi de er forelskede i hinanden.
Det lyder irriterende at de andre driller jer lidt, og siger at i er forelskede, og jeg kan godt forstå at du synes det er ærgerligt. Det jeg fornemmer du synes er mest irriterende er at han er begyndt at trække sig lidt efter drillerierne. Og at du derfor er nervøs for at miste jeres gode venskab. Mit råd til dig er at du måske prøver at tale med ham om dine tanker.
Du skriver i dit brev at i følges hjem efter skole. Måske du kan prøve at snakke med ham der? Når i er alene uden de andre kan drille jer. Prøve at forklare ham at du er glad for jeres venskab og er nervøs for at miste det. Det kan være han går med nogle af de samme bekymringer som dig.
Hvis dem som driller er dine gode veninder, så kunne du måske en dag sige til dem hvordan du føler. Nogle gange ved dem som driller ikke altid hvor alvorligt det kan være at blive drillet. De gør det måske lidt for sjov, uden at vide at det påvirker jeres venskab. Så måske du kunne tage en snak med dem, og forklare at det faktisk gør dig ked af det?
Når man kender hinanden så godt som i gør, så kan der nemt opstå det som kaldes et crush. Det kan nogle gange være svært at kende forskel på forelskelse og crush.
Du skriver at du måske også er begyndt at kunne lide ham lidt, måske du altså har fået et lille crush på ham? Det er helt normalt! Selvom i måske begge to godt kan lide hinanden lidt, så behøver det ikke være enten eller. I kan altså sagtens fortsætte med at være rigtig gode venner som i har været det indtil nu. Det virker som om at det betyder meget for dig at have ham som god ven, og derfor tror jeg det kunne være godt at tage en snak med ham.
Det er et stort og flot skridt at skrive herind og spørge om hjælp. Det er utrolig flot at du kan sætte ord på hvordan du har det. Hvis du synes at det er svært at tale med ham om det, så kunne du måske starte med at tale med en voksen du stoler på? Det kan være dine forældre, eller en anden voksen i familien, som måske kan hjælpe dig lidt på vej til hvad du kan sige til ham.
Jeg håber at du kan bruge mine råd. Hvis du stadig mangler svar på nogle spørgsmål, kan jeg anbefale dig at søge lidt rundt på BørneTelefonens hjemmeside, her er der gode råd om venskaber, forelskelse og meget andet. Det kan du finde her:  https://bornetelefonen.dk/venner/
Du er også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 hvis du stadig synes det er lidt svært eller uoverskueligt.
Kram fra BørneTelefonen
Få endnu flere gode råd om Forelskelse, kærlighed og kærestesorger
Kærlighed og forelskelse kan være det bedste, men hvis dit hjerte er blevet knust, kan det også gøre rigtig ondt!
Hvordan får man en kæreste? Er du forelsket? Ved du ikke, hvordan du flirter eller scorer dit crush? Er du blevet helt vild med din bedste ven?
Måske du er midt i et break up og har kærestesorger? Eller måske du gerne vil slå op med din kæreste – men hvordan gør man det?
Det kan også være, du er jaloux på din ven, fordi han scorede hende, du var vild med. Eller måske jalousien dukker op, hvis din kæreste er sammen med sine venner.
Her på siden kan du finde svar på spørgsmålene ved bl.a. at prøve scoreguiden, kysseskolen, se videoer eller få råd om kærestesorger og forelskelse.
Ramt af kæreste sorger? Få gode råd!
Det kan gøre så forbandet ondt at have kærestesorger! Her kan du få gode råd til, hvordan du bedst kommer igennem dine kærestesorger.