Brev
Jeg drukner langsomt med et lydløst skrig
Nårh men hej
Jeg ved ikke om jeg overhovedet kommer til at sende det her, men nu skriver jeg i hvert fald noget, for er helt ude at skide.
Jeg føler at jeg drukner langsomt og der er ikke nogen der ser det da jeg prøver at skjule det over for dem jeg holder af.
Jeg ked og trist det meste af tiden. Ting som jeg plejede at finde glæde ved, er ikke det samme længere. Jeg føler at jeg lever mit liv på autopilot. Jeg står op og går i skole, snakker med folk og griner vel, men det er som om det bare er en refleks. Er ikke til stede.
Inden i er der er en tomhed der trækker mig sammen som et vakuum. Jeg har en trang til at kvæle denne følelse med alkohol og fjolletobak. Engang blev jeg glad og sjov af at drikke, nu forstærker det bare den negative følelse der er i mig og jeg bliver blot trist og træt.
For omkring 1,5 år siden så jeg min mormor dø til kræften. Der var der noget der gik i stykker inden i mig og det havde nok været en ide at kontakte en psykolog dengang, men jeg tænkte bare at jeg selv kunne arbejde med det. Jeg lukkede mig selv for andre og havde ikke lyst til at andre skulle komme for tæt på mig. Nok mest fordi jeg var bange for at miste dem og opleve den samme smerte igen.
Men så kom der en uventet person ind i mit liv som langsomt begyndte at fylde hullet i mit hjerte. Lad os kalde ham T. T er og var min første forelskelse. Vi mødtes da vi startede i grundforløbsklassen i 1.G sidste år (vi går ik i klasse sammen nu, men samme gym). Jeg har aldrig mødt et andet menneske som jeg klikkede så godt med. Han fuldendte mig og jeg glemte sorgen. Al glæden jeg fik blev med tiden til en lige så stor smerte.
Vi var aldrig decideret kærester, men efter en lang samtale en dag gik vi fra hinanden. Det var ikke en dårlig måde vi gik fra hinanden. Det var ham der “åbnende” den og egentlig også ham der græd mest. Han følte bare ikke at han kunne være der for mig på den måde som han synes jeg fortjente. Hvilket er noget f*cking lort at sige, for han var hvad jeg følte jeg var fortjente. Han var min største glæde. Jeg havde fået en under huden på mig og var kommet under huden på som så blev revet væk.
Vi skrev ikke sammen, men det begyndte vi så lidt igen en dag bare for at høre hvordan den anden havde det. Vi har hooket op et to gange siden og alt har bare været helt normalt. Men så heller ikke mere end det. Vi skriver sammen (bare sådan hverdagsting, chit chat) dagligt. Det gør så ondt fordi jeg ved han ikke vil have noget med mig, men jeg kan bare ikke lade være med at skrive med ham som “Venner?”.
Hver gang jeg tror jeg er kommet den mindste smule videre, så ser jeg ham på gangen eller hans navn popper frem på min skærm, og så falder jeg får ham pladask igen.
Jesus jeg har skrevet meget, beklager. Jeg tror jeg har brug for at snakke med nogen der kan hjælpe mig. Vil helst ikke blande mine forældre ind i det. Vil ikke se dem triste eller have ondt af mig. Så hellere drukne alene. Jeg har ikke direkte overvejet selvmord, det vil jeg ikke gøre over for min familie. Jeg har bare svært ved at se hvorfor jeg skal blive ved med at være i et liv jeg ikke holder af. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, men jeg ved bare jeg ikke kan leve videre på den måde som jeg har det nu.
Tak for din tid, hvis du har læst dette<3
(Skal åbenbart vælge en kategori. Har valgt “sorg”, men det er ligesom ikke rigtigt dækkende. Ville bare lige sige det)
Pige, 16 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Pige på 16 år,
Hvor er du god til at beskrive dine tanker og følelser. Når man læser dit brev, så er man slet ikke i tvivl om, at du er et sted i livet lige nu, hvor det er svært. Faktisk så svært, at du skriver, at du ikke holder af dit liv mere. Det må være ekstremt hårdt at være i.
Du skal for det første have ros for, at du valgte at sende dit brev ind til os. Jeg kan se i begyndelsen af brevet, at du var i tvivl om, hvorvidt du ville sende det. Godt gået. Du har hermed taget det første skridt imod hjælp.
Som jeg læser det, så foregår der flere ting i dit liv lige nu, som gør tilstedeværelsen svær. Du har mistet din mormor for 1,5 år siden. Nogle gange kan et dødsfald i familien ramme en hårdere, end hvad man regnede med og længere end man måske forventer. Derudover, så har du haft en ærgerlig oplevelse med din første forelskelse, T. Det virker som om, at disse to ting fylder meget for dig. Måske de her episoder lægger til grund for de andre tunge følelser, som du oplever. Kan det måske hænge sammen?
Jeg tænker, at vi sammen skal finde en måde hvorpå, at du kan få lysten tilbage til hverdagen. Så du ikke længere føler at du drukner og at det hele er sort. Det vil kræve styrke fra dig, samt måske en lille hånd fra nogle andre. Er du klar på det?
Du nævner selv, at du efter din mormors død overvejede at tage til psykolog. Jeg kan godt forstå, at du til en start tænkte, at du selv kunne klare det. Det kan man også nogle gange. Dog kan det være nødvendigt, at få snakket tingene godt igennem med en udefra. Et dødsfald kan, som sagt, sætte en masse processer igang i ens hoved og krop. Når nogen man har kær dør, så kan man være i sorg og føle savn. Det er stærke følelser som nok vil blive mindre hårde med tiden, og hvis man får talt om det, så kan det hjælpe. Som du selv skriver, så kan man få svært ved at knytte sig til nye mennesker. Måske fordi man er bange for at miste dem. Har du haft det sådan?
Du skal vide, at det aldrig er for sent at tage forbi en psykolog. Bare fordi det er mere end 1 år siden, så kan man sagtens stadig arbejde på at bearbejde det. Hvis du har mod på det, så er der flere muligheder for at komme i kontakt med en psykolog.
1. Du kan tage forbi studievejledningen på gymnasiet og fortælle om din problematik. De kan sætte dig i kontakt med hjælp.
2. Din egen læge kan også henvise dig til en psykolog. Du kan også sagtens selv henvende dig til en psykolog, som du søger frem.
3. Du kan kontakte Børn, unge og sorg her er der nogle muligheder for at få talt om sorgen, der er også psykolog tilknyttet.
4. Du kan med fordel også undersøge, om der tilbydes gratis psykologhjælp i din kommune. Tjek linket ud her: gratis psykologhjælp i din kommune
Med hensyn til ham T, så synes jeg det lyder til, at du har fået et ”knust hjerte”. Det er en forfærdelig følelse at have. Det kan føles som en mavepuster, hver gang man ser vedkommende. Har du haft den følelse?
Selvom det kan være hårdt, nu i er ”venner”, så kan en god løsning være at slippe kontakten helt. Det betyder, at man skjuler vedkommende på de sociale medier (så man ikke hele tiden tjekker ham ud), at du ikke skal chatte med ham og at du ikke skal opsøge ham.
I starten vil det nærmest føles som en umulig opgave, det kræver at man bruger sin styrke og mærker efter noget tid, at det nok er blevet lidt nemmere. Brug tiden på at gøre noget godt for dig selv. Det kan være hygge med veninder, pleje dig selv, få talt med nogen, når det er svært at være i.
Du kan eventuelt informere ham om din beslutning. Fortælle ham, at du er nødsaget til at passe lidt på dig selv, hvilket betyder, at du må stoppe kontakten til ham. For mange, så vil det resultere i, at de bedre kan komme videre. Først når man er kommet videre, så er man i stand til at møde nye mennesker (og måske potentielle kærester). Hvad tænker du om den løsning?
Til sidst vil jeg blot opfordre dig til, at overveje, at snakke med dine forældre om dine tanker. Jeg ved godt, at det kan være meget grænseoverskridende at snakke med ens forældre om ens inderste følelser – men tro mig – alle mennesker går igennem perioder som er svære. Også dine forældre. Derfor vil de nok godt kunne forstå din situation og derfor være gode til at lytte.
Som du selv skriver, så har du nogengange brug for nogle som lytter. De kan måske også støtte dig i processen med at finde en god psykolog. Du vælger selvfølgelig helt selv, om de skal med ind over. Kunne det være en løsning?
Du har allerede vist meget mod, ved at sende dit brev ind til os. Jeg håber, at du kan bruge lidt at den styrke, til at tage endnu et skridt i den rigtige retning. Det er en proces, hvor man må være stærk. Og du er stærk. Husk, at du altid kan ringe og skrive til os, hvis du har brug for mere støtte.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen