Brev
vold
hej,
min storebror har her på det sidste haft problemer med sin kæreste(han er 27) og hendes søstre..
det startede ud med at ham og en af hans venner skulle vælte en mur i haven, og som tiden gik fik de 1-2 øl, og så blev hans kæreste sur og ringede efter hendes søstre og en af søstrenes kærste, kom også og hold ham ned på asfalten og bankede ham,
der har før været problemer med dem..
nå men jeg har jeg haft lige siden har lyst til hævn for det de har gjordt,
(skal lige siges jeg er 15 og har gået til boksing hele livet næsten)
og når først jeg set mig sur på ham kæresten så stopper det ikke,
hver gang jeg har set ham hvis jeg har været nede at handle eller noget har jeg lyst til at banke ham,
er bare bange for det ender med ungdomsfængsel og sådan noget, for når først det slå klik og jeg begynder at slås. så kan jeg ikke stoppe,
skal jeg søge hjælp, noget psykolog ?
håber i kan forstå situationen =)
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 15 år,
Det lyder som en rigtig ubehagelig oplevelse – både for dig og din storebror! Når man oplever, at folk, man holder af, bliver behandlet uretfærdigt, kan man få enormt meget lyst til at ’gengælde’ uretfærdigheden. Måske for at vise, at det bare slet ikke var OK! Men jeg kan tydeligt fornemme, at du godt selv ved, at det dér med vold ikke er en særlig god idé. Det er ulovligt, og det fører ikke noget godt med sig.
Dét du i stedet kunne gøre, var at melde dem til politiet. Jeg ved ikke, hvor lang tid siden det er, og det er nok en god idé at tale med din bror om det først, men da det netop er ulovligt at udøve vold, kan man melde folk for det.
Der er nogen, der kan have svært ved at styre deres temperament. Det kan man godt have brug for hjælp til at blive bedre til. Derfor er det også virkelig godt, at du er opmærksom på, at du har lyst til at banke dem, der gjorde det, mens du samtidig godt ved, at det ikke er en god idé. Godt, du skrev herind!
Det er godt, at du ikke har været voldelig, for det kan ende med, at man kommer i fængsel. Og det kan f.eks. betyde, at det kan blive svært at få et arbejde, fordi det kommer til at stå på ens straffeattest. Hvis du ikke føler, at du kan håndtere vreden eller lysten til at slå, er det en rigtig god idé at tale med en voksen, som kan hjælpe dig med at finde noget støtte. Du kan evt. gå til lægen, til en vejleder på skolen eller det, der hedder en SSP-vejleder. De fleste kommuner har SSP-medarbejder, som blandt andet hjælper unge som dig, hvis man er bange for at komme til at gøre noget kriminelt, f.eks. vold. Du kan måske google SSP og din by?
Det kan være, at du har lyst til at snakke med en af dine forældre om det først? Eller måske din storebror? Dine forældre vil måske kunne hjælpe dig med at tage kontakt til nogen, der kan hjælpe og støtte dig i, at du får hjælp til at håndtere tankerne/lysten til at slå?
Det er vigtigt at tage de tanker og følelser, du har, alvorligt, så det netop ikke ender med, at du gør noget, du senere vil fortryde. Og som kan have betydning for resten af dit liv. Det virker måske lidt uoverskueligt at skulle tale med en voksen om det, men det er alligevel vigtigt, at du får talt med nogen – en voksen person, som vil kunne hjælpe dig med at håndtere det hele. Måske én du vil kunne kontakte, hvis du føler, at du er ved at miste kontrollen over en situation.
Hvis du er i tvivl om, hvem du kan snakke med og hvordan, er du også meget velkommen på BørneTelefonen, vi har også en chat og sms. Så kan vi hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du kommer videre her fra.
Du lyder som en dreng, der bekymrer sig om dem, som du holder af. Og som går op i retfærdighed. Hold fast i det og pas godt på dig selv!
Bedste hilsner
BørneTelefonen