Brev
Bliver slået af mine forældre
Hej brevkasse,
jeg er en dreng på 15 som hele tiden bliver slået af mine forældre (mindst 1 gang om dagen)
i slutningen af sidste år løb de efter mig 7 gange rundt om huset, de låste også mig inde på mit værelse juleaften, så jeg ikke fik nogle gaver.
Hvad skal jeg gøre..?
skal jeg melde det til politiet?
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 15 årig dreng
Jeg kan sagtens forstå, at du ikke helt ved hvad du skal stille op.Når du spørger om du skal melde det til politiet, fortæller det mig, at du godt ved at det ikke er i orden, det dine forældre udsætter dig for. Du kan godt ringe til Politiet og anmelde det. Hvis du føler, du er i akut fare, kan du ringe 112 og fortælle, hvad der sker.
Ingen forældre eller andre voksne, må slå børn i Danmark, det er ulovligt. Du og din familie skal have hjælp, så dine forældre kan lære ikke at slå, ikke at låse dig inde eller andre voldsomme ting. De kan få hjælp og rådgivning fra jeres kommune, så de lære at tale med dig og finde gode måder at være forældre.
Jeg vil foreslå dig, at tale med en voksen som du har tillid til - en lærer,  en god nabo, en træner - og fortælle dem hvordan du har det derhjemme. Sammen kan I kontakte enten en sagsbehandler eller politiet. De ved lige præcis hvordan man skal gøre, når de hører om din situation og så kan du få den hjælp, som der er brug for.
Du kan evt. skrive de ting ned, som sker derhjemme. Sommetider kan det være svært at sige det. Hvis stemmen svigter dig, kan du altid vise dem papiret - og de kan læse om dine det.
Hvis du vil være sikker på, at have en voksen på din side, som taler din sag og som sikre dine rettigheder, og vil det bedste for dig, kan du kontakte os på BørneTelefonen 116111. Så kan vi tale mere om det med at få en bisidder. Du kan læse mere vores bisiddere her:
Jeg håber, at du får hjælp og det bliver trygt og godt at være dig. Jeg ønsker det bedste for dig,
Kærlig hilsen BørneTelefonen