Bliver slået af mine forældre

Hej brevkasse,

jeg er en dreng på 15 som hele tiden bliver slået af mine forældre (mindst 1 gang om dagen)

i slutningen af sidste år løb de efter mig 7 gange rundt om huset, de låste også mig inde på mit værelse juleaften, så jeg ikke fik nogle gaver.

Hvad skal jeg gøre..?

skal jeg melde det til politiet?

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej 15 årig dreng

Jeg kan sagtens forstå, at du ikke helt ved hvad du skal stille op.Når du spørger om du skal melde det til politiet, fortæller det mig, at du godt ved at det ikke er i orden, det dine forældre udsætter dig for. Du kan godt ringe til Politiet og anmelde det. Hvis du føler, du er i akut fare, kan du ringe 112 og fortælle, hvad der sker.

Ingen forældre eller andre voksne, må slå børn i Danmark, det er ulovligt. Du og din familie skal have hjælp, så dine forældre kan lære ikke at slå, ikke at låse dig inde eller andre voldsomme ting. De kan få hjælp og rådgivning fra jeres kommune, så de lære at tale med dig og finde gode måder at være forældre.

Jeg vil foreslå dig, at tale med en voksen som du har tillid til - en lærer,  en god nabo, en træner - og fortælle dem hvordan du har det derhjemme. Sammen kan I kontakte enten en sagsbehandler eller politiet. De ved lige præcis hvordan man skal gøre, når de hører om din situation og så kan du få den hjælp, som der er brug for.

Du kan evt. skrive de ting ned, som sker derhjemme. Sommetider kan det være svært at sige det. Hvis stemmen svigter dig, kan du altid vise dem papiret - og de kan læse om dine det.

Hvis du vil være sikker på, at have en voksen på din side, som taler din sag og som sikre dine rettigheder, og vil det bedste for dig, kan du kontakte os på BørneTelefonen 116111. Så kan vi tale mere om det med at få en bisidder. Du kan læse mere vores bisiddere her:

Jeg håber, at du får hjælp og det bliver trygt og godt at være dig. Jeg ønsker det bedste for dig,

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere gode råd, hvis du oplever Vold i familien

Vold er altid ulovligt, så hvis du oplever vold i familien, er det rigtig vigtigt, at du får hjælp. Hvis din mor eller far slår eller taler nedladende til dig, så er det aldrig din skyld! Det er altid de voksnes ansvar, at du føler dig tryg.

Vold kan ske på forskellige måder. Nogle oplever, at deres forældre er voldelige overfor hinanden. Det kan også være, at volden går ud over dig eller dine søskende.

Vold i hjemmet kan både være fysisk og psykisk. Fysisk vold er, hvis man fx bliver sparket, slået, rusket eller nevet. Psykisk vold er, hvis man fx bliver ignoreret, ydmyget, truet eller talt nedladende til.

Her på siden kan du få nogle råd til, hvordan du kan få hjælp, hvis du oplever vold derhjemme. Du kan se en video om vold i familien, læse om rettigheder, få hjælp til at skrive et brev eller læse andre børns breve og BørneTelefonens svar.

Trin for trin Byg et brev

Hvis det er svært at sige noget ansigt-til-ansigt, kan det være nemmere at skrive det ned. Her kan du bygge et brev, som du kan sende til den person, du gerne vil have til at hjælpe dig.

Skriv et brev, sæt ord på det, der er svært at sige. Vi har lavet en guide, der hjælper dig med at skrive de tanker ned, som er svære at fortælle.

Vold Andre der hjælper

din kommune – din Indgang

Rådgivning og andre hjælptilbud for børn og unge.
Læs mere

Bryd Tavsheden

Til dig, der er udsat for vold i familien eller i et kæresteforhold (13-24 år)
Læs mere

Ud af voldens skygge

Rådgivning og behandlingstilbud til voldsramte kvinder og børn (over 18 år)